پیام خود را بنویسید
دوره 18، شماره 78 - ( 6-1398 )                   جلد 18 شماره 78 صفحات 658-647 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

miri M, basharpoor S, narimani M. (2019). Designing and testing a causal model of video - computer games addiction based on perceived social support and metacognitive beliefs and emotional self - regulation as mediator factors . Journal of Psychological Science. 18(78), 647-658.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-359-fa.html
میری میرنادر، حاجلو نادر، بشرپور سجاد، نریمانی محمد. طراحی و آزمونگری مدل علی اعتیاد به بازی های ویدئویی – رایانه ای براساس حمایت اجتماعی ادراک شده و باورهای فراشناختی با نقش میانجی خودنظم جویی هیجانی مجله علوم روانشناختی 1398; 18 (78) :658-647

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-359-fa.html


دانشگاه محقق اردبیلی ، hajloo53@uma.ac.ir
چکیده:   (2252 مشاهده)
زمینه: مطالعات زیادی به رابطه مستقیم خود ­نظم ­جویی هیجانی، حمایت اجتماعی ادراک شده و باورهای فراشناختی با رفتارهای اعتیادآور پرداخته ­اند، اما در زمینه رابطه غیرمستقیم حمایت اجتماعی ادراک شده و باورهای فراشناختی با اعتیاد به بازی­ های ویدئویی-رایانه ­ای با میانجی­ گری خود­ نظم­ جویی هیجانی پژوهشی صورت نگرفته است. بنابراین، مسئله این است که آیا خود ­نظم­ جویی هیجانی می ­تواند در این رابطه نقش میانجی داشته باشد؟ هدف: این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی خودنظم جویی هیجانی در رابطه­ بین حمایت اجتماعی ادراک شده و باورهای فراشناختی با اعتیاد به بازی ­های ویدئویی-رایانه­ ای در دانش ­آموزان پسر انجام شد. روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش­ آموزان (نوجوانان) پسر متوسطه دوره اول تهران در سال 98- 1397 بودند. حجم نمونه شامل 405 دانش­ آموز  بود که از طریق نمونه­ گیری تصادفی خوشه ­ای چند مرحله ­ای انتخاب شدند. داده­ های پژوهش از طریق پرسشنامه ­های مقیاس اعتیاد به بازی­ های ویدئویی-رایانه ­ای (آنیوتاورن، 2008)، خودنظم­ جویی هیجانی (گارنفسکی و همکاران، 2001)، حمایت اجتماعی ادراک شده (زیمت و همکاران، 1988) و  باورهای فراشناختی (ولز و کارترایت-هاتون، 2004) جمع ­آوری شدند. داده­ها با استفاده از همبستگی پیرسون، رگرسیون و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ ها: یافته­ های تحقیق نشان دادند که حمایت اجتماعی ادراک شده و باور مثبت درباره نگرانی بر خودنظم­ جویی هیجانی و اعتیاد به بازی ­های ویدیوئی – رایانه ­ای  و از سوی دیگر خودنظم ­جویی هیجانی بر اعتیاد به بازی ­های ویدیوئی – رایانه ­ای تأثیرگذار است(01/0p<). نتیجه­ گیری: افرادی که از میزان حمایت اجتماعی ادراک شده و باور مثبت درباره نگرانی بیشتری برخوردارند، میزان خودنظم­ جویی هیجانی در آنها افزایش یافته ودر نتیجه میزان اعتیاد در آنها کاهش می­ یابد.
 
متن کامل [PDF 494 kb]   (1386 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/6/14 | پذیرش: 1398/6/28 | انتشار: 1398/7/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)