پیام خود را بنویسید
دوره 18، شماره 82 - ( 10-1398 )                   جلد 18 شماره 82 صفحات 1180-1175 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eftekhari Bayati A, Pashang S, Bagheri F, Ahadi H. (2019). Comparing the effect of mindfulness training and drug therapy on increasing hope in elderly women with alzheimer's diseases in qazvin. Journal of Psychological Science. 18(82), 1175-1180.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-37-fa.html
افتخاری بیاتی علیرضا، پاشنگ سارا، باقری فریبرز، احدی حسن. مقایسه تأثیر آموزش ذهن‌ آگاهی و دارو درمانگری بر افزایش امید زنان سالمند مبتلا به آلزایمر آسایشگاه های قزوین مجله علوم روانشناختی 1398; 18 (82) :1180-1175

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-37-fa.html


استادیار گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، ایران(نویسنده مسئول) ، sarahpashang@yahoo.com
چکیده:   (2127 مشاهده)
زمینه: از موضوعات بسیار مهم در زندگی سالمندان مسئله امید است. اما مسئله اصلی اینست: آموزش ذهن ­آگاهی و دارو درمانگری کدام کارایی بیشتری بر امید سالمندان دارند. هدف: مقایسه تأثیر روی آورد آموزش ذهن‏آگاهی بر افزایش امید زنان سالمند مبتلا به بیماری آلزایمر بود. روش: این پژوهش از نوع نیمه­ آزمایشی بود که از طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. جامعه آماری، تمامی زنان مبتلا به بیماری آلزایمر خفیف ساکن آسایشگاه­های قزوین در سال 1396 بودند که 27 نفر از آنان به روش نمونه ­گیری تصادفی انتخاب و به 2 گروه آزمایشی و یک گروه گواه، تقسیم گردیدند. ابزار عبارتند از: مقیاس امید بزرگسالان اشنایدر و همکاران (1991) و پروتکل درمانی بر اساس ذهن ­آگاهی (رحمانی فرد، کلانتر کوشه و فرامرزی، 1396). نتایج با روش آنالیز واریانس یک راهه و واریانس با اندازه ­گیری­ های مکرر تحلیل شد. یافته­ ها: تفاوت معناداری بین اثربخشی درمان ذهن‏آگاهی و دارو ‏درمانگری بود (0/01p<). نتیجه ­گیری: برای افزایش امید زنان سالمند مبتلا به آلزایمر می­ توان از آموزش ذهن‏آگاهی استفاده کرد.
متن کامل [PDF 468 kb]   (1353 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/3 | پذیرش: 1398/10/19 | انتشار: 1398/10/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)