دوره 13، شماره 51 - ( 9-1393 )                   جلد 13 شماره 51 صفحات 307-320 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Emami Ale Agha S, Pourhossein R, Besharat M, Gholamali Lavasani M. A comparison between the devaluation in the psychological projections of children from step families and non-step families based on the family drawing test. علوم روانشناختی. 2014; 13 (51) :307-320
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-385-fa.html
امامی آل آقا شیرین، پورحسین رضا، بشارت محمدعلی، غلامعلی لواسانی مسعود. مقایسۀ ناارزنده‌سازی در فرافکنی‌های کودکان با خانواده‌های ناتنی و تنی بر اساس آزمون ترسیم خانواده. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1393; 13 (51) :307-320

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-385-fa.html


دانشگاه تهران
چکیده:   (106 مشاهده)
تشکیل خانواده ناتنی در پی طلاق یا مرگ یکی از والدین، تغییری اساسی در زندگی کودک محسوب  می‌شود که می‌تواند زمینه‌ساز دگرگونی‌های بسیار در دنیای روانی او باشد. نقاشی به‌عنوان تکنیکی فرافکن زمینه را برای بیان تعارضات کودک فراهم می‌آورد. هدف پژوهش حاضر، بررسی و مقایسۀ نحوه فرافکنی کودکان خانواده‌های ناتنی و کودکان خانواده‌های تنی براساس آزمون ترسیم خانواده بود. روش تحقیق، کیفی، از نوع علی مقایسه‌ای و پس رویدادی میباشد. جامعۀ آماری این تحقیق، کلیۀ دانش‌آموزان ابتدایی نواحی سه‌گانه آموزش و پرورش شهر کرمانشاه بودند. نمونه گروه کودکان ناتنی این پژوهش 40 دانش‌آموز پایه‌های اول تا ششم شامل 20 دختر و 20 پسر به روش نمونه‌گیری هدفمند در دسترس انتخاب شده وگروه گواه نیز شامل 40 دانش‌آموز پایه اول تا ششم، مشتمل بر20 دختر و 20 پسر به‌روش نمونه‌گیری تصادفی تعیین شدند. به منظور بررسی نحوۀ فرافکنی و ناارزنده‌سازی‌ها در ترسیم، از آزمون ترسیم خانواده با نظام ارزشیابی کرمن، استفاده و تحلیل استنباطی براساس مجذور خی صورت گرفت. نتایج سؤال و فرضیه‌های آزمون نشان داد که کودکان ناتنی به‌طور معناداری )0/05 >P (، بیشتر از کودکان تنی در نقاشی‌های خود دست به ناارزنده‌سازی که در این‌جا، حذف ، کوچک نمایی و ترسیم ناقص خود و اعضای خانواده می‌باشد می‌زنند.
متن کامل [PDF 263 kb]   (41 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۶/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۸/۶/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۸/۶/۲۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb