دوره 13، شماره 51 - ( 9-1393 )                   جلد 13 شماره 51 صفحات 435-417 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه پیام نور ، Hossein.zolfaghari59@Gmail.com
چکیده:   (2345 مشاهده)
خودنظم‌جویی تحولی دارای نقش بسزایی در فرآیند یادگیری دانشجویان می­ باشد. هدف این پژوهش عبارت بود از بررسی  تأثیر آموزش حل مسأله بر راهبردهای یادگیری خود نظم­ دهندۀ (برنامه ­ریزی، نظارت و کنترل، و بازتابش) در دانشجویان. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشجویان آموزش از راه دور دانشگاه پیام نور در سال 1391 با حجم 80  نفر بودند. حجم نمونه شامل 30 نفر از این دانشجویان بود. که بهصورت داوطلبانه برای همکاری شرکت کردند و به‌صورت تصادفی ساده 15 نفر به‌عنوان گروه آزمایش و 15 نفر به‌عنوان گروه گواه انتخاب شدند. یک پیش‌آزمون با استفاده از پرسشنامۀ خودنظم‌دهنده در یادگیری (SRLIS) از هر دو گروه گرفته شد و سپس به گروه آزمایش طی 5 جلسه و هر جلسه 90 دقیقه حل  مسأله آموزش داده شد، در حالی که به گروه گواه آموزشی داده نشد. بعد از پایان دورۀ آموزش از هر دو گروه دوباره پرسشنامۀ خودنظم‌دهنده در یادگیری (SRLIS)  (پس‌آزمون) به‌عمل آمد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که تفاوت بین نمرات باقیماندۀ گروه آزمایشی و گروه کنترل معنی‌دار است (0/001P <). یافته‌های پژوهش نشان داد که، آموزش حل مسأله بر راهبردهای یادگیری خود‌نظم‌دهنده (برنامه­ریزی، نظارت و کنترل، بازتابش) در دانشجویان آموزش از راه دور تأثیر معناداری داشته است.
متن کامل [PDF 496 kb]   (1222 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/6/29 | پذیرش: 1398/6/29 | انتشار: 1398/6/29

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.