پیام خود را بنویسید
دوره 13، شماره 52 - ( 12-1393 )                   جلد 13 شماره 52 صفحات 571-559 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zolfaghari H, Zare H, Farajollahi M, Maleki H. (2015). The effect of problem solving training on self-regulated procceses (selection, optimization, & compensation) in students . Journal of Psychological Science. 13(52), 559-571.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-400-fa.html
ذوالفقاری حسین، زارع حسین، فرج اللهی مهران، ملکی حمید. اثربخشی آموزش حل مسأله در فرآیندهای خودجوش نظم‌دهندۀ انتخاب، بهینه سازی، و جبران در دانشجویان مجله علوم روانشناختی 1393; 13 (52) :571-559

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-400-fa.html


دانشگاه پیام نور ، Hossein.zolfaghari59@Gmail.com
چکیده:   (2073 مشاهده)
پژوهشگران مختلف همواره بر نقش تأثیرگذار حل مسأله بر حیطه­های گوناگون زندگی اشاره کرده­ اند. هدف این پژوهش عبارت بود از بررسی  تأثیر آموزش حل مسأله بر فرآیندهای خودجوش نظم دهنده (انتخاب، بهینه­ سازی، و جبران- SOC) در دانشجویان. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشجویان آموزش از راه دور دانشگاه پیام نور در سال 1391 با حجم 80  نفر بودند. حجم نمونه شامل 30 نفر از این دانشجویان بود. که به صورت داوطلبانه برای همکاری شرکت کردند و به صورت تصادفی ساده 15 نفر به‌عنوان گروه آزمایش و 15 نفر به‌عنوان گروه گواه انتخاب شدند. و یک پیش‌آزمون با استفاده از پرسشنامۀ SOC از هر دو گروه گرفته شد و سپس به گروه آزمایش طی 5 جلسه و هر جلسه 90 دقیقه حل مسأله آموزش داده شد، در حالی که به گروه گواه آموزشی داده نشد. پس از پایان دورۀ آموزش از هر دو گروه دوباره پرسشنامۀ SOC (پس‌آزمون) به عمل آمد. یافته‌های پژوهش نشان داد  که، آموزش حل مسأله بر فرآیندهای خودجوش نظم‌دهندۀ (انتخاب، بهینه­سازی، و جبران- SOC) در دانشجویان تأثیر معناداری داشته است.
واژه‌های کلیدی: حل مسأله، انتخاب، بهینه‌سازی، جبران.
متن کامل [PDF 495 kb]   (1322 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/6/29 | پذیرش: 1398/6/29 | انتشار: 1398/6/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)