Kamrani Z, Bahrami F, Goodarzi K, Farrokhi N. (2019). Effectiveness of transdiagnostic educational package on communication patterns and secure bond of couples referred to family counseling centers.
Journal of Psychological Science.
18(81), 1057-1067.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-405-fa.html
کامرانی زینب، بهرامی فاطمه، گودرزی کورش، فرخی نورعلی. اثربخشی بسته آموزشی فراتشخیصی زوجی بر الگوهای ارتباطی و پیوند ایمن زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره خانواده مجله علوم روانشناختی 1398; 18 (81) :1067-1057
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-405-fa.html
دانشگاه اصفهان ، f.bahrami26@yahoo.com
چکیده: (2390 مشاهده)
زمینه: شناسایی درمانهای فراتشخیصی، با توجه به همبودی بسیار بالای آسیبهای زندگی زوجی میتواند در جلوگیری از تحمیل هزینههای درمانی زیاد و اتلاف وقت، به دلیل پرداختن به هر یک از این آسیبها به طور مجزا، مؤثر باشد. اما آیا آموزش بسته آموزشی فراتشخیصی زوجی بر الگوهای ارتباطی و پیوند ایمن زوجین اثربخش است؟ هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بسته آموزشی فراتشخیصی زوجی بر الگوهای ارتباطی و پیوند ایمن زوجین انجام شد. روش: در این پژوهش، روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل نابرابر و پیگیری دو ماهه بود. جامعه پژوهش شامل کلیه زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره خانواده آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال 1396 بود که 20 زوج با نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و به صورت غیرتصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه الگوهای ارتباطی زوجین کریستنسن و سالاوی (1984) و پرسشنامه پیوند ایمن جانسون (2008) بود و جهت انجام مداخله از بسته آموزشی فراتشخیصی زوجی محقق ساخته (1398) استفاده شد. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل کوواریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش محتوای بسته آموزشی فراتشخیصی زوجی بر الگوهای ارتباطی و پیوند ایمن زوجین تأثیر دارد (0/01p<). نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش، آموزش محتوای بسته آموزشی فراتشخیصی زوجی الگوهای توقع کناره گیری و اجتنابی را کاهش و الگوی رابطه سازنده و پیوند ایمن را در زوجین افزایش میدهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/6/31 | پذیرش: 1398/9/21 | انتشار: 1398/9/10
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |