دوره 19، شماره 92 - ( پاییز 1399 (آبان) 1399 )                   جلد 19 شماره 92 صفحات 1048-1041 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران(نویسنده مسئول) ، banihashem.kazem@yahoo.com
چکیده:   (2351 مشاهده)
زمینه: پژوهش­ها به بررسی نقش خلاقیت و یادگیری سازمانی و عوامل موثر بر اضطراب اجتماعی پرداخته­اند. اما  پیرامون نقش خلاقیت در یادگیری سازمانی و اضطراب اجتماعی معلمان شکاف تحقیقاتی وجود دارد. هدف: این پژوهش با هدف مطالعه نقش خلاقیت در یادگیری سازمانی و اضطراب اجتماعی انجام شده است. روش: این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی با رویکرد مدل ساختاری می‌باشد که از روش همبستگی به عنوان روش تحقیق استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان و معلمان سازمان آموزش و پرورش شهرستان مشکین­شهر بود که به تعداد 274 نفر به عنوان شرکت­کنندگان تحقیق انتخاب شدند که برای نمونه­گیری از روش نمونه­گیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار جمع­آوری داده‌ها شامل پرسشنامه خلاقیت عابدی (1372)، پرسشنامه یادگیری سازمانی توی فام و اسوایرسزک (2006) و پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانور و همکاران (2000) می‌باشد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش معادلات ساختاری و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. یافته ­ها: نتایج تحلیل داده­ها نشان داد که خلاقیت بر یادگیری سازمانی و اضطراب اجتماعی تأثیر دارد (0/005 ≥p)؛ بدین معنی که خلاقیت 77 درصد از بار عاملی مربوط به یادگیری سازمانی و 73 درصد از بار عاملی مربوط به اضطراب اجتماعی را گزارش می­کند. نتیجه­ گیری: خلاقیت عنصری مهم در تبیین اضطراب اجتماعی و یادگیری سازمانی معلمان تلقی می‌شود و می‌توان از خلاقیت به عنوان عامل پیش­بینی کننده یادگیری سازمانی و اضطراب اجتماعی معلمان نام برد.
متن کامل [PDF 832 kb]   (1265 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/7/3 | پذیرش: 1398/9/3 | انتشار: 1399/8/10

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.