دوره 17، شماره 69 - ( 9-1397 )                   جلد 17 شماره 69 صفحات 609-601 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی ، bagheri@srbiau.ac.ir
چکیده:   (2885 مشاهده)
زمینه: خانواده نخستین و بادوام ­ترین عاملی است که به عنوان سازنده و زیر بنای شخصیت  رفتارهای بعدی کودک شناخته شده است. هدف: از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی روش فرزندپروری مثبت بر مشکلات عاطفی-رفتاری کودکان با اختلال یادگیری در دوره ابتدایی بود. روش پژوهش حاضر نیمه ­آزمایشی است. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش­ آموزان دارای اختلال یادگیری در مقطع ابتدایی مراجعه ­کننده به مرکز مشاوره آرامان بودند که به منظور  بهبود اختلال  خود در سال 1396 مراجعه کردند. گروه نمونه شامل 30  دانش ­آموز بود که به صورت هدفمند و براساس ملاک‌های ورود و خروج انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه 15 نفری تقسیم شدند و پیش و پس از انجام مداخلات، با استفاده از ابزار پژوهش، مورد ارزیابی قرارگرفتند. ابزار پژوهش چک لیست مشکلات عاطفی رفتاری راتر بود. داده‌های پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس مختلط مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ­ها: نتایج تحلیل داده ­ها نشان داد بین میانگین ­های پرخاشگری و بیش­فعالی، اضطراب و افسردگی، ناسازگاری اجتماعی و رفتارهای ضداجتماعی شرکت ­کنندگان برحسب عضویت گروهی «فرزندپروری مثبت و کنترل»  در سه مرحله اندازه­ گیری تفاوت معناداری مشاهده شد(0/05p<).  نتیجه­گیری: بنابراین روش فرزندپروری مثبت بر کاهش مشکلات عاطفی-رفتاری کودکان با اختلال یادگیری تأثیر دارد.  
متن کامل [PDF 591 kb]   (1706 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/4 | انتشار: 1397/9/24

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.