دوره 18، شماره 83 - ( 8-1398 )                   جلد 18 شماره 83 صفحات 2211-2203 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه لرستان ، ghadampour.e@lu.ac.ir
چکیده:   (2307 مشاهده)
زمینه: اضطرب ریاضی از عواملی است که عملکرد ریاضی دانش­آموزان را مختل می ­کند، اما مسئله اینست، آیا حافظۀ کُنشگر و خودپنداشت ریاضی، با اضطراب ریاضی و عملکرد ریاضی دانش ­آموزان رابطه دارند؟ هدف: بررسی نقش میانجی­ گر حافظۀ کُنشگر و خودپنداشت ریاضی در رابطۀ اضطراب ریاضی و عملکرد ریاضی دانش­ آموزان بود. روش: پژوهش از نوع توصیفی، همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیه دانش­ آموزان دوره متوســـــطه رشته تجربی شهرستان میبد در سال تحصیلی 98-1397 بود، 260 نفر به روش تصادفی خوشه‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار عبارتند ازمقیاس اضطراب ریاضی پلاک و پارکر (2004)، پرسشنامه حافظۀ کُنشگر والات ازووی، پارادات دیل و ازووی (2012)، پرسشنامه خودپنداشت ریاضی مارش (1990) و نمره درس ریاضی در پایان‌ترم. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. یافته ­ها: اضطراب ریاضی، عملکرد ریاضی دانش ­آموزان را به‌صورت منفی پیش ­بینی می ­کند (0/05P<). اضطراب ریاضی بر عملکرد ریاضی با نقش میانجی‌گر حافظۀ کنشگر و خودپنداشت ریاضی اثر مستقیم و معنادار داشت (0/05P<). نتیجه ­گیری: حافظۀ کنشگر و خودپنداشت می‌توانند اضطراب ریاضی و عملکرد دانش­آموزان را تحت تأثیر قرار دهند.
متن کامل [PDF 658 kb]   (1476 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/7/28 | پذیرش: 1398/11/8 | انتشار: 1398/11/8

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.