دوره 18، شماره 84 - ( 9-1398 )                   جلد 18 شماره 84 صفحات 2336-2329 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استادیار دانشگاه پیام نور همدان ، همدان ، ایران ، hossein.zolfaghari59@gmail.com
چکیده:   (1947 مشاهده)
زمینه: «تفکر انتقادی» فرآیندی است که به منظور تفسیر و ارزیابی اطلاعات و تجربیات مورد استفاده قرار می ­گیرد. اما مسئله اصلی اینست، آیا آموزش راهبردهای فراشناختی بر ارتقاء تفکر انتقادی دانشجویان آموزش از راه دور تأثیر دارد؟ هدف: بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر ارتقاء «تفکر انتقادی» دانشجویان آموزش از راه دور بود. روش: پژوهش از پژوهش از نوع نیمه ­آزمایشی با طرح نوع پیش ­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه شامل کلیۀ دانشجویان آموزش از راه دور دانشگاه پیام­ نور استان همدان در سال تحصیلی 98-97 بود، تعداد 30 نفر با استفاده از روش نمونه­ گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دوگروه آزمایش و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. ابزار عبارتند از: پرسشنامۀ تفکر انتقادی کالیفرنیا (فاسیون و فاسیون، 1990) و جلسات آموزشی راهبردهای فراشناختی (نادی، گردان شکن و گلپرور، 1390). نتایج با روش آنالیز کواریانس تحلیل شد. یافته ­ها: آموزش راهبردهای فراشناختی بر تفکر انتقادی دانشجویان اثربخش بود (0/01>P). نتیجه ­گیری: برای افزایش تفکر انتقادی دانشجویان می­ توان از آموزش راهبردهای فراشناختی استفاده کرد.

متن کامل [PDF 547 kb]   (1202 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/8/21 | پذیرش: 1398/11/15 | انتشار: 1398/11/19

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.