دوره 19، شماره 85 - ( 1-1399 )                   جلد 19 شماره 85 صفحات 128-121 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشجوی دکتری روانشناسی و مربی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، akrammalekzadeh@pnu.ac.ir
چکیده:   (2173 مشاهده)
زمینه: نشان داده شده است تئوری ذهن با فرآیندهای شناختی ارتباط دارد که این می‌تواند بر خصیصه‌های شخصیت اثر بگذارد. اما آیا تئوری ذهن می‌تواند قضاوت اجتماعی و خصیصه­  های شخصیت را توضیح دهد؟ هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطه­ گری ویژگی­ ای شخصیت در رابطه بین نظریه ذهن و قضاوت اجتماعی بود. روش: روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی با رویکرد مدل ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانشجویان پیام­ نور شیراز تشکیل دادند که از آن جامعه تعداد 400 دانشجو به روش تصادفی خوشه­ ای چندمرحله ­ای انتخاب شدند و به پرسشنامه نظریه ذهن (بارون - کوهن، 2001)، پنج عامل بزرگ شخصیت (گلدبرگ، 1999)، پرسشنامه قضاوت اجتماعی (شانگ پویر، 2007) پاسخ دادند. بدین ترتیب داده­ها با استفاده از مدل ­یابی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافته­ ها: یافته ­ها نشان دادکه اثر نظریه ذهن بر ویژگی ­های توافق­پذیری، تجربه ­گرایی، برون ­گرایی و مسئولیت پذیری به صورت مثبت و معنی­ دار 0/001 p=و بر روان­رنجوری به صورت منفی و معنی ­دار بود 0/002p=. به­علاوه، نظریه ذهن قضاوت اجتماعی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم با میانجی­ گری مسئولیت­ پذیری پیش­ بینی کرد. نتیجه­ گیری: افزایش نظریه ذهن در دانشجویان از طریق مسئولیت پذیری موجبات افزایش قضاوت اجتماعی آنها را فراهم می­آورد

متن کامل [PDF 594 kb]   (2039 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/7 | پذیرش: 1398/9/13 | انتشار: 1398/11/19

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.