دوره 18، شماره 84 - ( 9-1398 )                   جلد 18 شماره 84 صفحات 2264-2257 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه تهران ، Ghzandi110@ut.ac.ir
چکیده:   (2110 مشاهده)
 
زمینه: موضوع اضطراب، یکی از کشاکش‌های اصلی مسائل روانشناختی است که از سوی ورزشکاران رقابتی مطرح شده و باعث ضعف در عملکرد می‌گردد. آموزش توانش‌های روانشناختی می ­تواند یکی از مداخلات مؤثر در زمینه اضطراب باشد. اما مسئله اصلی این است آیا آموزش توانش‌های روانشناختی بر اضطراب رقابتی و اعتماد به خود در دانش­ آموزان ورزشکار تأثیر دارد؟ هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش مهارت­ های روانشناختی بر اضطراب رقابتی و اعتماد‌به‌خود در دانش ­آموزان ورزشکار بود. روش: تحقیق از نوع نیمه ­تجربی بود. بدین منظور از بین دانش­ آموزان پسر بسکتبالیست شهرستان بوکان، تعداد 48 دانش ­آموز با میانگین سنی 14.9 انتخاب‌شده و به شکل تصادفی به چهار گروه 12 نفری آموزش تصویرسازی ذهنی، آموزش خود گفتاری و ترکیبی (خود گفتاری و تصویرسازی ذهنی) و گواه تقسیم شدند. ابزار پژوهش عبارتند از: تمرین توانش‌های روانشناختی برتون و ردیک (2010) و سیاهه اضطراب حالتی رقابتی-2 فرناندس و همکاران (2013). برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد که آموزش توانش های روانشناختی بر اضطراب رقابتی و اعتماد‌به‌خود دانش­ آموزان تأثیر داشت، همچنین بین گروه ­ها از لحاظ تأثیرپذیری تفاوت معناداری وجود داشت (0/001P<). نتیجه­ گیری: می­ توان برای کاهش اضطراب شناختی و جسمانی و افزایش اعتماد ‌به ‌خود در دانش‌آموزان ورزشکار از آموزش تصویرسازی ذهنی و خود گفتاری بهره برد.


متن کامل [PDF 451 kb]   (1140 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/12 | پذیرش: 1398/11/19 | انتشار: 1398/11/19

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.