پیام خود را بنویسید
دوره 19، شماره 85 - ( 1-1399 )                   جلد 19 شماره 85 صفحات 69-57 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

moradi A, ghobadi K. (2020). Effect of creativity training on problem solving skills and comparison with play method in preschool children. Journal of Psychological Science. 19(85), 57-69.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-555-fa.html
مرادی احمد، قبادی کبری. اثربخشی آموزش خلاقیت بر مهارت حل مسأله و مقایسه با روش بازی در کودکان پیش دبستانی مجله علوم روانشناختی 1399; 19 (85) :69-57

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-555-fa.html


کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران(نویسنده مسئول) ، ahmadmoradi777@gmail.com
چکیده:   (2492 مشاهده)
زمینه: امروزه پرورش خلاقیت و بازی یکی از محورهای اساسی نظام­های آموزشی جهت تصمیم­ گیری مناسب و حل مسأله است. اما مسئله اصلی اینست، آیا بین اثربخشی آموزش خلاقیت و روش بازی بر مهارت حل مسأله کودکان پیش دبستانی تفاوت وجود دارد؟ هدف: بررسی تأثیر آموزش خلاقیت بر مهارت حل مسأله و مقایسه با روش بازی در کودکان پیش دبستانی استان فارس بود. روش: پژوهش از نوع نیمه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون – پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری همه کودکان مراکز پیش ­دبستانی شهرستان کامفیروز در سال تحصیلی 97- 96 بودند. 60 نفر به صورت تصادفی به شیوه نمونه ­گیری خوشه ­ای چندمرحله ­ای به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و دو گروه گواه (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. ابزار عبارتند از: آزمون مهارت حل مسأله آزمون برج لندن شالیس (1982)، برنامه آموزش خلاقیت (گنجی، نیوشا و هدایتی، 1391). تجزیه و تحلیل داده­ ها با آزمون تحلیل کوواریانس انجام شد. یافته ­ها: آموزش خلاقیت و بازی بر مهارت حل مسأله تأثیر داشت (0/001P<). بین تأثیر دو روش آموزشی بر مهارت حل مسأله تفاوتی وجود نداشت (0/001P<). نتیجه ­گیری: می ­توان برای بهبود مهارت حل مسأله در کودکان پیش­ دبستانی از آموزش خلاقیت و بازی بهره برد
متن کامل [PDF 586 kb]   (1603 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/22 | پذیرش: 1398/11/17 | انتشار: 1398/11/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)