دوره 19، شماره 88 - ( تابستان1399(تیر) 1399 )                   جلد 19 شماره 88 صفحات 461-451 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه محقق اردبیلی ، sanaz.einy@yahoo.com
چکیده:   (1816 مشاهده)
زمینه: تنیدگی تحصیلی متداول ­ترین حالت عاطفی یا ذهنی است که دانش ­آموزان در طول تحصیل خود آن را تجربه می ­کنند. در این زمینه، ابعاد شخصیتی و هوش معنوی چه نقشی می ­تواند در میزان تنیدگی تحصیلی دانش ­آموزان داشته باشد؟ هدف: با توجه به اهمیت شناخت متغیرهای تعیین‌کننده و تأثیر‌گذار بر تنیدگی تحصیلی دانش‌آموزان، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعدیل‌کننده‌ی هوش معنوی در رابطۀ بین ابعاد شخصیتی هگزاکو و تنیدگی تحصیلی دانش‌آموزان انجام گرفت. روش: این پژوهش یک پژوهش اکتشافی از نوع طرح‌های همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش‌آموزان سال سوم مقطع متوسطه دوم شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 98-97 تشکیل دادند. از این جامعه 240 نفر به شیوه نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل سیاهه تنیدگی تحصیلی (آنگ و هوآن، 2006)، سیاهه شخصیتی هگزاکو (لی و اشترن، 2004) و مقیاس هوش معنوی (کینگ، 2008) بودند. داده‌ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره‌ی تعدیلی تجزیه و تحلیل شد. یافته ­ها: نتایج تحلیل رگرسیون تعدیلی نشان داد که هوش معنوی در رابطه بین همه ابعاد شخصیتی هگزاکو، به جز صداقت- تواضع و برون­ گرایی، با تنیدگی تحصیلی دانش‌آموزان نقش تعدیل‌کننده دارد (0/001>p). به عبارتی با افزایش هوش معنوی، رابطه بین ابعاد شخصیتی هگزاکو و تنیدگی تحصیلی دانش‌آموزان ضعیف‌تر می‌شود. نتیجه ­گیری: براساس نتایج این پژوهش هوش معنوی با تعدیل رابطه بین ابعاد شخصیتی هگزاکو و تنیدگی تحصیلی دانش‌آموزان می‌تواند از بروز این نوع تنیدگی­ ها بر اثر وجود ابعاد شخصیتی بکاهد.
 
متن کامل [PDF 423 kb]   (1250 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/26 | پذیرش: 1399/1/13 | انتشار: 1399/2/14

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.