دوره 19، شماره 91 - ( پاییز 1399(مهر) 1399 )                   جلد 19 شماره 91 صفحات 891-883 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره)، استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران(نویسنده مسئول) ، jahediau@gmail.com
چکیده:   (1630 مشاهده)
زمینه: پژوهش­های پیشین به بررسی کیفیت آموزش همگانی امداد و نجات در جمعیت هلال ­احمر پرداخته­اند. اما مؤلفه ­ها و شاخص ­های ارتقاء کیفیت آموزش همگانی امداد و نجات جمعیت هلال­ احمر مغفول مانده است. هدف: مؤلفه‌ها و شاخص‌های ارتقاء کیفیت آموزش همگانی امداد و نجات جمعیت هلال ­احمر است. روش: از نوع رویکرد پژوهش کیفی و تحلیلتم ­ بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل اعضای هیئت علمی تمام وقت در حوزه ­های کیفیت آموزش همگانی بود. جامعۀ آماری این پژوهش اعضای هیئت علمی تمام وقت در حوزه­های کیفیت آموزش همگانی هستند. 11 نفر از اعضای هیئت علمی به روش نمونه­گیری نظری به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار در این پژوهش مصاحبه بود. به منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها از فن تحلیل موضوعی (تم) استفاده شد. یافته­ ها: مؤلفه­ های ارتقاء کیفیت آموزش همگانی امداد و نجات جمعیت هلال ­احمر شامل «کیفیت منابع آموزشی، منابع فیزیکی، منابع انسانی، طراحی برنامه، به‌روزرسانی اطلاعات، تعهدکاری و انگیزش» و شاخص‌های ارتقاء کیفیت آموزش همگانی امداد و نجات جمعیت هلال ­احمر شامل «کیفیت مربیان، تسهیلات آموزشی، توجه به نیازهای فراگیران، انجام مانور­های امدادی، تجهیزات فیزیکی و منابع مالی» هستند. نتیجه­ گیری: برای ارتقای کیفیت آموزش همگانی امداد و نجات جمعیت هلال ­احمر می‌توان از «کیفیت منابع آموزشی، منابع فیزیکی، منابع انسانی، طراحی برنامه، به‌روزرسانی اطلاعات، تعهدکاری و انگیزش، کیفیت مربیان، تسهیلات آموزشی، توجه به نیازهای فراگیران، انجام مانور­ های امدادی، تجهیزات فیزیکی و منابع مالی» استفاده کرد.
متن کامل [PDF 511 kb]   (700 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/10/21 | پذیرش: 1398/10/28 | انتشار: 1399/7/10

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.