دوره 19، شماره 91 - ( پاییز 1399(مهر) 1399 )                   جلد 19 شماره 91 صفحات 916-905 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشجوی دکتری، رشته برنامه درسی ،گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران. ، masoumehlavasani@yahoo.com
چکیده:   (1627 مشاهده)
زمینه: مطالعات پیشین به شناخت فرهنگ­ ها و شناساندن فرهنگ دانش ­آموزان به خودشان و شناساندن فرهنگ­ های مختلف دیگر به آنها پرداخته اند. اما  پیرامون مطالعه کمی اداراک دانش ­آموزان دوره دوم متوسطه از مؤلفه­های چند فرهنگی در برنامه درسی شکاف تحقیقاتی وجود دارد. هدف: شناسایی ادراک دانش­ آموزان دوره دوم متوسطه از مؤلفه‌های چند فرهنگی در برنامه درسی بود. روش: پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش ­آموزان دوره دوم مقطع متوسطه تهران در سال تحصیلی 98-97 بود، تعداد 382 نفر به روش تصادفی طبقه‌ای از مناطق شمال، جنوب، شرق، غرب به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارتند از: پرسشنامه محقق ساخته (مشتمل بر 23 پرسش در 5 مؤلفه، پذیرش تنوع و تکثر، همزیستی مسالمت ­آمیز همراه با احترام، پرهیز از تعصب و تبعیض، توجه به آداب و رسوم و زبان اقوام، پوشش و لباس اقوام). نتایج با روش مبتنی بر واریانس، با مربعات جزئی (PLS) تحلیل شد. یافته­ ها: دانش­ آموزان از مؤلفه ­های آموزش چند فرهنگی چون پذیرش تنوع و تکثر، همزیستی مسالمت ­آمیز همراه با احترام، پرهیز از تعصب و تبعیض، درک بالایی دارند، اما از مؤلفه توجه به آداب، رسوم و زبان، پوشش ولباس اقوام ادراک بالایی ندارند (0/05>p). نتیجه­ گیری: مدل ادراک دانش­آموزان از مؤلفه­ های پذیرش تنوع و تکثر، همزیستی مسالمت­آمیز، توجه به آداب و رسوم، پرهیز از تعصب و تبعیض و پوشش لباس اقوام از برازش قوی برخوردار است.
متن کامل [PDF 804 kb]   (955 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/14 | پذیرش: 1398/12/6 | انتشار: 1399/7/10

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.