دوره 19، شماره 88 - ( تابستان1399(تیر) 1399 )                   جلد 19 شماره 88 صفحات 528-521 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استاد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی ، dortaj@atu.ac.ir
چکیده:   (2109 مشاهده)
زمینه: مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که توانش ­های فضایی با موفقیت تحصیلی مرتبط هستند و سطح فعالیت­ های فضایی در کودکی پیش ­بینی کنندۀ این توانایی در بزرگسالی است. اما مسئله اصلی اینست، عملکرد و سرعت عمل چرخش ذهنی در دانش­ آموزان دختر و پسر پایه­ های تحصیلی مختلف چگونه است؟ هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تحول چرخش ذهنی دانش ­آموزان بود.
 روش: پژوهش از نوع توصیفی بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان مدارس ابتدایی و متوسطۀ شهرستان آبیک در سال تحصیلی 96-95 بود، که با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای 400 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند (203 پسر و 197 دختر). ابزار پژوهش عبارتند از: آزمون رایانه‌ای چرخش ذهنی گانیس و کیویت (2015). تحلیل داده ­ها با آزمون تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی انجام شد. یافته ­ها: نتایج نشان داد توانایی چرخش ذهنی کودکان در پایه‌های تحصیلی اول تا یازدهم صعودی و معناداری بود (0/000= p). در هر دو شکل آزمون، دانش­آموزان پسر نسبت به دختر بهتری بودند (0/001=p عملکرد و 0/008=p سرعت عمل). الگوی تحول چرخش ذهنی حاکی از تمایز بیشتر عملکرد دانش ­آموزان پایه‌های چهارم تا ششم بود، لکن در سرعت عمل روند کاهش سرعت از کلاس اول تا ششم و سپس افزایش سرعت در پایه‌های بالاتر ملاحظه شد. نتیجه­ گیری: الگوی تحول چرخش ذهنی می­ تواند زمینه­ ای مناسب برای برنامه ­های آموزشی هدفمند باشد.
 
واژه‌های کلیدی: چرخش ذهنی، دانش آموز، جنسیت
متن کامل [PDF 389 kb]   (959 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/11/19 | پذیرش: 1398/12/8 | انتشار: 1399/2/14

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.