دانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، zahrafalahan29@yahoo.com
چکیده: (2418 مشاهده)
زمینه: آموزش حل مسئله ریاضی در تحقیقات پیشین مورد توجه بوده است. اما پیرامون تأثیرگذاری عناصر شناختی پژوهش فلسفی بر بهبود آموزش حل مسئله ریاضی شکاف تحقیقاتی وجود دارد. هدف: تبیین چگونگی تأثیرگذاری عناصر شناختی پژوهش فلسفی بر بهبود آموزش حل مسئله ریاضی بود. روش: پژوهش از نوع کیفی بود. کلیه متون حاوی محتوای پژوهشهای فلسفی و همچنین آموزش حل مسئله ریاضی در دو دهه اخیر در داخل و خارج از کشور بهعنوان گفتمانها و علاوه بر آنها متن کتابهای پولیا و شونفیلد بهعنوان آثار اصلی و کلیدی آموزش حل مسئله ریاضی مدنظر بودهاند. نمونهگیری به روش حداکثر تنوع جهت برخوردار شدن از همه کدهای قابلاستفاده، انجامگرفته است. همه عناصر یافت شده کدگذاری گردیدهاند و کدهای حاوی عناصر شناختی استخراج و تحلیل گردیدهاند. داده ها با روش تحلیل گفتمان انجام شد. یافتهها: روشهای پژوهش فلسفی حاوی شروح استفاده از عوامل شناختی هستند. انواع مهارتهای تفکر، استدلالهای مفهومی، استنتاج، استفاده از مفاهیم انتزاعی، درک و فهم عمیق و روشن مسئله و شروط آن و شرایط پاسخ، بازآرایی و تغییر نحوه قرارگیری شروط و عناصر مسئله ازجمله مشترکات روشهای پژوهش فلسفی و حل مسئله ریاضی هستند. نتیجهگیری: ازآنجاکه مهارتهای شناختی قابل آموختن و تمرین کردن هستند با آموزش و تمرین آنها میتوان روند آموزش حل مسئله ریاضی را بهبود بخشید. پژوهش فلسفی به دلیل استفاده گسترده از انواع استدلال و تحلیل مفاهیم انتزاعی، ظرفیت مناسبی برای استفاده در کلاس درس ریاضی دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/11/24 | پذیرش: 1398/12/22 | انتشار: 1399/4/13
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |