دوره 19، شماره 88 - ( تابستان1399(تیر) 1399 )                   جلد 19 شماره 88 صفحات 420-413 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه تهران ، myekta@ut.ac.ir
چکیده:   (2172 مشاهده)
زمینه: آموزش توانش­ حل مسأله و خودکارآمد پنداری به والدین، قابلیت برخورد منطقی و مؤثر با رفتارهای مشکل ­آفرین کودک را در موقعیت ­های مختلف فرزندپروری فراهم می­ کند. اما مسئله اصلی اینست، آیا آموزش برنامه تربیت کودک اندیشمند بر حل مسئله و خودکارآمد پنداری والدگری تأثیر دارد؟ هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه تربیت کودک اندیشمند بر حل‌مسئله و خودکارآمد پنداری والدگری انجام شد. روش: پژوهش از نوع شبه ­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون بدون گروه گواه بود. نمونه این پژوهش را والدین کودکان 4 تا 7 سال مدارس غیرانتفاعی شهر تهران در سال تحصیلی 98-97 که به شیوه دردسترس انتخاب شدند و برای شرکت در کارگاه کودک‌ اندیشمند اعلام آمادگی نمودند، تشکیل داد. ابزارهای پژوهش پرسشنامۀ حل‌مسئله هپنر و پترسن (1982) و پرسشنامه خودکارآمد پنداری والدگری دومکا، استورزینگر، جکسون و روزا (1996) بود. برنامۀ تربیت کودک اندیشمند در 9 جلسه به صورت یک جلسه دو ساعته در هفته برگزار شد. یافته­ ها: یافته­ های مطالعۀ حاضر، نشان داد که پس از اجرای برنامه تربیت کودک اندیشمند میانگین نمرات حل‌مسئله (در مؤلفه‌ ­های حل‌مسئله؛ اعتماد به حل‌مسئله، سبک گرایش – اجتناب و مؤلفه‌ ­های شخصی) در مادران، حاکی از افزایش نمرات آنها در پس‌آزمون است (0/0001P=). همچنین میانگین نمرات خودکارآمد پنداری والدگری در پیش‌آزمون و پس‌آزمون مادران حاکی از افزایش نمرات در پس‌آزمون است (0/01P=). نتیجه ­گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد کارگاه‌ آموزشی تربیت کودک اندیشمند توانسته است حل‌مسئله و خودکارآمد پنداری مادران را در سطح معناداری پس از اجرای برنامه تغییر دهد. با استناد به افزایش نمرات می­ توان گفت که آموزش مادران بر انتخاب رفتار و راه ­حل مناسب تأثیر مثبت داشته است.
 

 
متن کامل [PDF 474 kb]   (1317 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/11/29 | پذیرش: 1399/1/13 | انتشار: 1399/2/14

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.