دوره 19، شماره 89 - ( تابستان1399(مرداد) 1399 )                   جلد 19 شماره 89 صفحات 566-561 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استادیار، گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران(نویسنده مسئول) ، somaye.kazemian@yahoo.com
چکیده:   (1792 مشاهده)
زمینه: پژوهش ­های متعددی پیرامون شناسایی عوامل اثرگذار بر انتخاب رشته تحصیلی دانش ­آموزان پایه نهم انجام شده است. اما در زمینه پژوهش از نوع کیفی و نقش دوران کودکی در انتخاب رشته تحصیلی خلأ پژوهشی در بافت کشور وجود دارد. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی کیفی عوامل مؤثر در دوران پیش از دبستان و دبستان، بر انتخاب رشته تحصیلی دانش ­آموزان پایه نهم انجام گرفت. روش: این پژوهش از نوع کیفی و نظریه داده­ ­بنیاد بود. جامعه آماری شامل دانش­ آموزان پایه نهم یکی از مدارس منطقه 2 شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 بود، تعداد 16 نفر به روش نمونه ­گیری نظری به عنوان نمونه انتخاب شدند، ابزار جمع ­آوری داده­ ها مصاحبه نیمه­ ساختاریافته و عمیق بود. تحلیل داده­ ها به شیوه اشتراوس و کوربین (1998) انجام شد. یافته­ ها: عوامل به دست آمده در دوره پیش از دبستان شامل پیگیری علایق و توانمندی­ ها و آماده­ سازی فضای بروز علایق و توانمندی ­های فرد است. در دوران دبستان، عوامل محتوایی شامل تجربیات فرد و واکنش ­های رفتاری اطرافیان و در قسمت عوامل فرآیندی مربوط به این دوران، کدهای محوری مشاهده و الگوبرداری (تأثیر دیگران) و درون ­فکنی حاصل شد. نتیجه ­گیری: می ­توان نتیجه گرفت که در دوره پیش از دبستان خانواده و اقوام در ایجاد و پیگیری رغبت­ ها و توانمندی ­های فرد مؤثر می ­باشند، در دوران دبستان به دلیل افزایش سن و پیچیده ­تر شدن فرآیندهای شناختی، و همچنین ورود به مدرسه، عوامل تأثیرگذار متنوع ­تر می‌شوند. 
متن کامل [PDF 362 kb]   (1006 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/10 | پذیرش: 1399/2/14 | انتشار: 1399/2/14

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.