دوره 19، شماره 96 - ( زمستان 1399 (اسفند) 1399 )                   جلد 19 شماره 96 صفحات 1568-1557 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استاد گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، hbahrami@ut.ac.ir
چکیده:   (2359 مشاهده)
زمینه: مطالعات متعددی به تأثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­ آگاهی و بررسی راهبردهای مقابله ­ای، افسردگی و افکار خودکشی پرداخته ­اند. اما پیرامون بررسی تأثیر شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر راهبردهای مقابله‌ای، افسردگی و افکار خودکشی دانشجویان شکاف تحقیقاتی وجود دارد. هدف: بررسی تأثیر شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر راهبرد‌های مقابله‌ای، افسردگی و افکار خودکشی دانشجویان بود. روش: پژوهش از نوع نیمه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون – پس ­آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی دختر و پسر دانشگاه پیام­نور کرمانشاه در نیم­سال دوم تحصیلی 98-1397 بود. 24 دانشجو به صورت نمونه ­گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (12 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه­ های راهبردهای مقابله ­ای لازاروس و فولکمن (۱۹۸۴)، افسردگی بک ویرایش دوم (۱۹۹۶)، افکار خودکشی بک (1979) و جلسات شناخت درمانی مبتنی بر ذهن ­آگاهی (ون سون، نیکلیک، پوپ و پاور، 2011). داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند. یافته ­ها: شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­ آگاهی به طور معناداری منجر به کاهش راهبردهای هیجان­ مدار، افسردگی و افکار خودکشی در دانشجویان شد (0/01 >P). نتیجه­ گیری: دانشجویانی که در جلسات شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی شرکت داشتند نمرات پایین ­تری در راهبردهای مقابله‌ای، افسردگی و افکار خودکشی کسب کردند.
متن کامل [PDF 624 kb]   (1525 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/22 | پذیرش: 1399/3/11 | انتشار: 1399/12/10

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.