دوره 19، شماره 93 - ( پاییز 1399(آذر) 1399 )                   جلد 19 شماره 93 صفحات 1096-1083 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشجوی دکتری سنجش و اندازه‌گیری، گروه سنجش و اندازه‌گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، dr.dadashzade@gmail.com
چکیده:   (1771 مشاهده)
زمینه: مطالعات متعددی بر چگونگی ایجاد ساختار دانش و عوامل مؤثر بر آن پرداخته­ اند. اما پژوهشی که به بررسی پدیده بدساختاری دانش و ساخت و رواسازی آزمون "نشانه ­های رفتاری بدساختاری دانش ریاضی" پرداخته باشد مغفول مانده است. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی پدیده بدساختاری دانش و ساخت و رواسازی آزمون "نشانه ­های رفتاری بدساختاری دانش ریاضی" در دانش­ آموزان پایه ششم انجام شده است. روش: پژوهش از نظر هدف، بنیادی و از لحاظ گرداوری اطلاعات آمیخته (کمی -کیفی) اکتشافی بود. در بخش کیفی، با مصاحبه نیمه ساختاریافته و روش داده ­بنیاد (کدگذاری باز و محوری)، نشانه­های رفتاری بدساختاری دانش، مشخص گردید و در بخش کمی، ویژگی ­های روانسنجی پرسشنامه، مورد بررسی قرار گرفت. نمونه مورد مطالعه در بخش کیفی، با روش هدفمند در دسترس (وجود تمایل برای همکاری)، به تعداد 10 نفر تا حد اشباع نظرات و در بخش کمی، 20 مدرسه با تعداد 37 کلاس پایه ششم با تعداد 1073 دانش­ آموز، با روش خوشه­ای، انتخاب شد. ابزار پژوهش حاضر عبارتند از: پرسشنامه محقق ساخته "نشانه­ های رفتاری بدساختاری دانش (1398). تحلیل داده­ ها با روش تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی انجام شد. یافته ­ها: از تحلیل مصاحبه­ ها، 26 کد باز و 7 کد محوریِ عدم ایجاد کانال ارتباطی با معلم، چینش کلاسی نامتعارف (عدم قرارگیری در دید معلم)، فرار از موقعیت، بیقراری کلاسی، حالت بی­ رغبتی و عدم تمرکز، منحرف کردن فرایند کلاسی و واکنش ­ها هنگام تدریس موضوع جدید به عنوان نشانه ­های رفتاری بدساختاری دانش ریاضی در پایه ششم ابتدایی به دست آمد. همچنین، درستی محتوایی پرسشنامه با شاخص CVR و درستی سازه پرسشنامه با تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تأیید شد و ضریب آلفای کرونباخ، قابلیت اعتماد درونی بالایی برای کل پرسشنامه و مؤلفه­ های آن نشان داد. نتیجه ­گیری: نتایج حاکی از وجود پدیده ­ی بدساختاری دانش ریاضی در دانش ­آموزان، قابل شناسایی بودن نشانه­ های رفتاری آن و فراهم کردن زمینه اصلاح بدساختاری دانش ریاضی است.
متن کامل [PDF 805 kb]   (1092 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/3 | پذیرش: 1399/4/9 | انتشار: 1399/9/10

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.