دوره 19، شماره 96 - ( زمستان 1399 (اسفند) 1399 )                   جلد 19 شماره 96 صفحات 1556-1547 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه تهران ، farahany89@gmail.com
چکیده:   (2187 مشاهده)
زمینه: پژوهش‌های بسیاری به بررسی اثرات نامطلوب اختلال نارسایی توجه / بیش­ فعالی و به‌ویژه همبودی آن با سایر اختلالات پرداخته ­اند. اما در مورد زیرگروه­ های این اختلال یافته­ ها متناقض بوده و از سوی دیگر خلأ پژوهشی در زمینه زیرگروه مرکب وجود دارد. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی مشکلات رفتاری برونی ­سازی و درونی ­سازی شده در دو زیرگروه مرکب و بی­ توجه اختلال نارسایی توجه / بیش ­فعالی بود.  روش: پژوهش حاضر از نوع علی - مقایسه­ ای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش­ فعالی مراجعه کننده به کلینیک آتیه در شهر تهران سال 1395 بود که از بین آنها، 118 کودک شامل 28 دختر و 30 پسر در زیرگروه بی­ توجه و 30 دختر و 30 پسر در زیر گروه مرکب به شیوه در دسترس انتخاب شدند. آزمودنی‌ها با آزمون عملکرد مداوم (1956) و سیاهه مشکلات رفتاری کودکان (1991) مورد بررسی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل واریانس دو راهه تحلیل شدند. یافته­ ها: نتایج نشان داد میزان مشکلات درونی­سازی شده در زیر ­گروه بی ­توجه بیشتر از مرکب است و مشکلات برونی ­سازی شده در زیرگروه مرکب بیشتر از زیرگروه بی ­توجه است. همچنین مشکلات درون­ سازی در آزمودنی ­های دختر بالاتر از آزمودنی های پسر بود. نتیجه­ گیری: بر اساس یافته ­های این مطالعه، به نظر می ­رسد که در هر یک از زیرگروه­ های اختلال نقص توجه / بیش ­فعالی و در جنس دختر و پسر، مشکلات رفتاری درونی ­سازی و برونی­ سازی متفاوت بوده و راهکارهای خاص خود را می­ طلبند.
متن کامل [PDF 610 kb]   (1111 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/14 | پذیرش: 1400/2/10 | انتشار: 1399/11/10

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.