Hassaniraad M, Khodayarifard M, Hejazi E. (2020). Effectiveness of culture-based character strengths training on reinforcing character strengths and promoting students' mental well-being.
Journal of Psychological Science.
19(96), 1523-1546.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-874-fa.html
حسنی راد مرجان، خدایاری فرد محمد، حجازی الهه. اثربخشی آموزش توانمندیهای منش فرهنگمحور بر تقویت توانمندیهای منش و ارتقای بهزیستی ذهنی دانشجویان در دورۀ پیشبزرگسالی مجله علوم روانشناختی 1399; 19 (96) :1546-1523
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-874-fa.html
دانشگاه تهران ، khodayar@ut.ac.ir
چکیده: (2092 مشاهده)
زمینه: اخیرا مداخلات توانمندیهای منش نتایج بسیار تأثیرگذاری بر افزایش بهزیستی در مطالعات متعدد در نقاط مختلف جهان داشتهاند. هدف: هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی آموزش توانمندیهای منش فرهنگمحور بر تقویت توانمندیهای منش و ارتقای بهزیستی ذهنی دانشجویان در دورۀ پیشبزرگسالی بود. روش: این مطالعه از نوع شبه آزمایشی و با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه تهران در سال تحصیلی 1398-1399 بودند که از میان آنها تعداد 34 دانشجوی کارشناسی ارشد به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (19 نفر) گنجانده شدند. ابزارهای استفادهشده در این پژوهش شامل مقیاس بهزیستی ذهنی (اندروز و رابینسون، 1991) و نسخه ایرانی سیاهۀ توانمندیهای منش (حسنیراد، 1399) بود. قبل از اجرای مداخله از دو گروه پیشآزمون گرفته شد. سپس گروه آزمایش مداخلۀ توانمندیهای منش فرهنگمحور (حسنیراد، 1399) را طی 12 جلسۀ 60 دقیقهای دریافت نمود. پس از اجرای مداخلات، پسآزمون و یک ماه بعد آزمون پیگیری از دو گروه به عمل آمد. دادههای بهدستآمده توسط تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج مرحله پسآزمون نشان داد که در گروه آزمایش، میزان نمرات رضایت از زندگی، عاطفه منفی، و توانمندیهای منش و فضائل (شامل خرد، شجاعت، انسانیت، و تعالی) همه در مقایسه با گروه گواه بالاتر بوده است (01/0 P<). تغییرات مشاهدهشده در گروه آزمایش در مرحلۀ پیگیری نیز تا حدی پایدار بود. نتیجهگیری: بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که بستۀ تدوینشده در افزایش توانمندیهای منش و بهزیستی ذهنی دانشجویان نقش مؤثری داشت.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/4/31 | پذیرش: 1399/12/10 | انتشار: 1399/11/10
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |