rashid K, Bayat A. (2019). Explaining the Relationship between Dimensions of Psychological Capital and Components of Emotional Empathy by the Mediation of Aesthetic Intelligence.
Journal of Psychological Science.
18(74), 171-180.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-88-fa.html
دانشگاه بوعلی همدان ، khosrorashid@yahoo.com
چکیده: (2644 مشاهده)
زمینه: زیباشناسی یکی از مفاهیمی است که اخیراً مورد توجه روانشناسان قرار گرفته است. در این راستا، پرسش اصلی بدین صورت مطرح میگردد که آیا بین ابعاد سرمایههای روانشناختی (امیدواری، تابآوری، خوشبینی و کارآمدی) و مؤلفههای همدلی عاطفی (شناختی، اجتماعی و هیجانی) با میانجیگری هوش زیباشناسی رابطۀ معنادار وجود دارد یا خیر؟ هدف: هدف این پژوهش تبیین رابطۀ ابعاد سرمایههای روانشناختی و مؤلفههای همدلی عاطفی با میانجیگری هوش زیباشناسی دانشآموزان دورۀ متوسطه بود. روش: طرح این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. 205 دانشآموز دورۀ متوسطه شهر تویسرکان به شیوۀ نمونهگیری خوشهای طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامۀ سرمایۀ روانشناختی لوتانز و آولیو (2007)، پرسشنامههای زیباشناسی رشید و حسنوند (1393) و همدلی عاطفی بارون - کوهن (2003) استفاده شد. دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین ابعاد سرمایههای روانشناختی با مؤلفههای همدلی عاطفی ارتباط معنادار وجود دارد (0/001>P). همچنین از بین متغیرها و مؤلفههای مورد بررسی زیباشناسی بر همدلی هیجانی بیشترین تأثیر و کارآمدی بر زیباشناسی کمترین تأثیر را داشت. نتیجهگیری: با تغییر در هر یک از مؤلفههای سرمایههای روانشناختی، مؤلفههای همدلی عاطفی افراد تغییر میکند و البته هوش زیباشناسی افراد به عنوان یک میانجی، در این زمینه اثرگذار است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/4/5 | انتشار: 1398/1/26
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |