دوره 19، شماره 96 - ( زمستان 1399 (اسفند) 1399 )                   جلد 19 شماره 96 صفحات 1699-1683 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استاد، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. (نویسنده مسئول) ، narimani@uma.ac.ir
چکیده:   (2135 مشاهده)
زمینه: با توجه به افزایش اختلالات مصرف مواد و پیامدهای نامطلوب ناشی از آن بر مسائل فردی و اجتماعی، ضرورت دارد مداخلات کارآمدی بکار گرفته شود. پژوهش ­های زیادی در مورد اثربخشی رویکردهای درمانی متفاوت بر بلوغ عاطفی انجام شده است اما پژوهشی که به بررسی اثربخشی درمان­ های ذهن آگاهی و پذیرش و تعهد بر بلوغ عاطفی در افراد دارای اختلالات مصرف مواد پرداخته باشد نادیده گرفته شده است. هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان­ های ذهن­ آگاهی و پذیرش و تعهد بر بلوغ عاطفی در افراد دارای اختلالات مصرف مواد انجام گرفت. روش: طرح پژوهش، شبه آزمایشی از نوع پیش ­آزمون پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری تعداد 300 نفر مرد دچار سوءمصرف مواد بودند که به مراکز ترک اعتیاد تحت نظر اداره کل بهزیستی اردبیل در سال 1397 مراجعه کرده بودند، تعداد 45 نفر بصورت نمونه­ گیری در دسترس انتخاب و سپس بصورت تصادفی 30 نفر در گروه­های آزمایش و 15 نفر گواه گمارده شدند، گروه آزمایش طی هشت جلسه 90 دقیقه­ ای آموزش فنون شناخت درمانگری مبتنی بر ذهن­ آگاهی سگال، ویلیامز و تسدال (2002) و فنون درمان پذیرش و تعهد ویلسون، گیفورد و بتن (2014) را دریافت کردند و گروه گواه مداخله ­ای دریافت نکردند. ابزار پژوهش حاضر پرسشنامه بلوغ عاطفی (1974) بود و داده­های بدست آمده توسط تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی LSD با نرم­ افزار SPSS 25 تحلیل شدند. یافته ­ها: یافته ­ ها نشان داد که درمان­های ذهن­آگاهی و پذیرش و تعهد تأثیر معنی­ داری را بر روی بلوغ عاطفی گذاشتند (0/05 p<). همچنین بین دو درمان بکارگرفته شده تفاوت معنی­ داری مشاهده نگردید (0/370 p=). نتیجه­ گیری: در نتیجه درمان ­های ذهن ­آگاهی و پذیرش و تعهد بعنوان مداخلات مؤثر می­ توانند بر بهبود بلوغ عاطفی در افراد دارای اختلالات مصرف مواد بکارگرفته شوند.
متن کامل [PDF 656 kb]   (854 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/5/15 | پذیرش: 1400/4/10 | انتشار: 1399/11/10

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.