دوره 20، شماره 97 - ( بهار1400(فروردین)، 1400 )                   جلد 20 شماره 97 صفحات 138-123 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران (نویسنده مسئول) ، abolmaali@riau.ac.ir
چکیده:   (1468 مشاهده)
زمینه: بهبود حافظه ­کاری دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری و کمک به پیشرفت تحصیلی آنها و نیز جلوگیری از آسیب‌های بعدی بسیار مهم است. پژوهش‌هایی در این زمینه صورت گرفته است، اما پژوهش‌های معدودی بازتوانی شناختی با استفاده از کامپیوتر، یکپارچگی حسی و تلفیق این دو روش را در بهبود حافظه ­کاری دانش‌آموزان دارای ناتوانی‌های یادگیری بررسی کرده‌اند. هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی بازتوانی شناختی با استفاده از کامپیوتر، یکپارچگی حسی و تلفیق این دو روش بر بهبود حافظه ­کاری دانش‌آموزان دارای ناتوانی‌های یادگیری خاص انجام شد. روش: روش پژوهش، نیمه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون – پس ­آزمون با گروه‌های نابرابر بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، دانش‌آموزان دارای ناتوانی‌های یادگیری خاص مراجعه ­کننده به کلینیک‌های پندار و آتیه در شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند، که از بین آنها 58 دانش‌آموز مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری خاص به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و در سه گروه آزمایش و یک گروه گواه به صورت تصادفی جایگزین شدند. 14 نفر در گروه آزمایشی اول مداخله بازتوانی شناختی با استفاده از کامپیوتر، 15 نفر در گروه آزمایشی دوم مداخله یکپارچگی حسی و 16 نفر در گروه آزمایشی سوم تلفیق این دو مداخله را دریافت کردند و 13 نفر در گروه گواه مداخله‌ای دریافت نکردند. برای اندازه­ گیری عملکرد حافظه ­کاری از آزمون ان بک (1958) استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر انجام شد. یافته‌ها: بازتوانی شناختی با استفاده از کامپیوتر، یکپارچگی حسی و تلفیق این دو روش به طور معنادار حافظه ­کاری را در دانش‌آموزان دارای ناتوانی‌های یادگیری خاص بهبود می‌بخشد (0/01 >P). اما بین این سه روش در بهبود حافظه­ کاری تفاوتی وجود ندارد. نتیجه‌گیری: می‌توان از بازتوانی شناختی با استفاده از کامپیوتر، یکپارچگی حسی و تلفیق این دو روش در بهبود حافظه ­کاری دانش‌آموزان دارای ناتوانی‌های یادگیری استفاده کرد.
متن کامل [PDF 718 kb]   (1530 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/9 | پذیرش: 1400/1/10 | انتشار: 1399/12/2

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.