دوره 20، شماره 97 - ( بهار1400(فروردین)، 1400 )                   جلد 20 شماره 97 صفحات 38-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استاد، دکتری روانشناسی تربیتی،گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، vahedi117@yahoo.com
چکیده:   (1214 مشاهده)
زمینه: روش‌شناسی شبکه امکان مطالعه همزمان چندین هدف را میسر می‌سازد و قابلیت‌هایی دارد که منجربه ارائۀ ابزارهای تحلیلی مناسب می‌گردد. پژوهش‌هایی در خصوص استفاده از تحلیل داده‌های شبکه در حوزه سنجش تربیتی وجود دارد اما کمتر پژوهشی است که بصورت عملی به ساخت آزمون انطباقی مبتنی بر نظریۀ شبکه و یا ارائۀ الگوریتم آن پرداخته باشد. آیا امکان استفاده از علم شبکه در ساخت آزمون های انطباقی وجود دارد؟ هدف: این مطالعه با هدف بهبود الگوریتم آزمون‌های انطباقی مبتنی بر تحلیل داده‌های شبکه‌ بر روی زبان آموزان مراکز و مؤسسات آموزش زبان شهر تهران انجام شد. روش: این پژوهش از نوع توصیفی و تمرکز اصلی آن بر تحلیل سؤالات آزمون با تکنیک تحلیل داده‌های شبکه بود. جامعه آماری کلیۀ زبان آموزان ده مؤسسه برتر آموزش زبان شهر تهران در سال 1398 بود که قابلیت خواندن زبان انگلیسی را در حداقل سطح داشتند. از میان آنان 1556 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار سنجش آزمون 140 سؤالی خزانه لغات انگلیسی (VST) (نیشن و وارینگ، 1997) بود. تحلیل سؤالات آزمون از طریق نظریۀ کلاسیک، نظریۀ سؤال - پاسخ و تحلیل شبکه مبتنی بر الگوریتم فراچترمن - رینگولد انجام شد. یافته ها: پارامترهای سؤالات آزمون بر اساس نظریات کلاسیک و سؤال - پاسخ محاسبه گردید. نقشه ارتباط بین سؤالات مبتنی بر الگوریتم فراچترمن - رینگولد، بر اساس آزمون آماری همبستگی تفکیکی با تعدیل آلفا (0/01< P) ترسیم شد، شاخص‌های مرکزیت شبکه و الگوریتم انطباقی آزمون استخراج گردید. نتیجه گیری: استفاده از مزایای تکنیک تحلیل داده‌های شبکه‌ای مانند قابلیت دیداری‌سازی نتایج، ارائۀ گزارش‌های ساده و جامع و در نظر گرفتن اهمیت سؤالات در ساختار شبکه ارتباطی بین سؤالات به ارتقاء روش‌های آزمون‌سازی انطباقی منجر شده است.
متن کامل [PDF 842 kb]   (800 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/13 | پذیرش: 1400/1/10 | انتشار: 1399/12/2

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.