پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 98 - ( بهار1400(اردیبهشت)، 1400 )                   جلد 20 شماره 98 صفحات 184-171 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

basiri N, hadianfard H, rahimi C, aflakseir A. (2021). The effect of transcranial direct current stimulation on improving emotional and cognitive function of adults adhd. Journal of Psychological Science. 20(98), 171-184.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-952-fa.html
بصیری نوشین، هادیان فرد حبیب، رحیمی چنگیز، افلاک سیر عبدالعزیز. بررسی تأثیر تحریک الکتریکی فراقشری مغز بر بهبود عملکرد شناختی و هیجانی بزرگسالان دارای اختلال کمبود توجه / بیش فعالی مجله علوم روانشناختی 1400; 20 (98) :184-171

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-952-fa.html


دانشگاه شیراز ، hadianfd@shirazu.ac.ir
چکیده:   (1368 مشاهده)
زمینه: اختلال کمبود توجه / بیش ­فعالی یک اختلال عصبی تحولی مربوط به دوران کودکی است که می ­تواند تا دوران بزرگسالی نیز ادامه یابد؛ اما اکثر پژوهش ­ها به بررسی انواع درمان­ ها در دوره کودکی پرداخته­ اند و اهمیت این اختلال در بزرگسالی نادیده گرفته شده است. هدف: این پژوهش با هدف بررسی تحریک الکتریکی فراقشری مغز بر بهبود علائم هیجانی و شناختی بزرگسالان مبتلا به اختلال ADHD انجام شد. روش: این پژوهش از نوع آزمایشی همراه با پیش ­آزمون و پس ­آزمون بود. جامعه آماری شامل تمامی افراد مبتلا به اختلال ADHD در شهر اصفهان بودند که به یکی از مراکز بزرگ مجهز به درمان­های نوروتراپی مراجعه نموده بودند (120 نفر). نمونه شامل 40 نفر از این افراد بودند (2 گروه 20 نفری). جلسات مداخله شامل 15 جلسه­ با پروتکل درمانی تحریک نقاط جلویی سر شامل F3 و F4 بود. ابزارهای مورد استفاده شامل مقیاس خود ­گزارش­ دهی اختلال کمبود توجه / بیش ­فعالی بزرگسالان (2003)، آزمون استروپ (1935)، آزمون دسته ­بندی کارت ­های ویسکانسین (1984)، آزمون برج لندن (1982)، آزمون عملکرد مداوم (1956)، مقیاس مشکلات در تنظیم هیجان (2004) و آزمون تکانشگری آیزنک (1977) بودند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخۀ ۲۱ و روش تحلیل کوواریانس تجزیه ‌و‌ تحلیل شدند. یافته ­ها: یافته­ ها نشان داد که تحریک الکتریکی فراقشری مغز به­ طور معناداری بر اکثر مؤلفه ­های بررسی شده در این پژوهش مؤثر بود (0/005 p<). تنها در میانگین مؤلفه فزون­ کنشی پس از دریافت تحریک الکتریکی فراقشری مغزی بین دو گروه تفاوت معناداری ملاحظه نشد. نتیجه ­گیری: می ­توان نتیجه گرفت که تحریک الکتریکی فراقشری مغزی می­ تواند به عنوان درمان واحد و یا در کنار درمان ­های روانشناختی دیگر برای درمان اختلال ADHD مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 772 kb]   (1158 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/21 | پذیرش: 1400/2/10 | انتشار: 1400/1/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)