دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان( خوراسگان) ، اصفهان، ایران( نویسنده مسئول) ، i.sajjadian@khuisf.ac.ir
چکیده: (2209 مشاهده)
زمینه: با توجه به اهمیت مهارتهای حرکتی در رشد و فراگیری کودکان، پژوهشهای زیادی به بررسی اثربخشی مداخلههای حرکتی فرآیند - محور در این زمینه پرداختهاند، اما آیا این مداخله ها مؤثر بوده اند؟
هدف: هدف پژوهش حاضر فراتحلیل اثربخشی مداخله های حرکتی فرآیند - محور بر مهارتهای حرکتی کودکان بود.
روش: در این پژوهش از فراتحلیل به عنوان ابزاری جهت تعیین، جمعآوری، ترکیب و خلاصه کردن یافتههای پژوهشی مرتبط با مداخلههای فرآیند - محور بر مهارتهای حرکتی استفاده شد. جامعه آماری شامل تمامی پژوهش های انجام شده در حوزه مداخلههای فرآیند - محور در محدوده سالهای 1387 تا 1398 برای مقالات فارسی و 2011 تا 2020 برای مقالات لاتین بود، بدین منظور 31 پژوهش (19 مقاله فارسی و 12 مقاله لاتین) که از لحاظ روش شناختی مورد تأیید بود به عنوان نمونه آماری، انتخاب و فراتحلیل روی آنها انجام گرفت. ابزار پژوهش چک لیست فرا تحلیل بود.
یافته ها: نتایج نشان داد میزان اندازه اثر مداخلههای حرکتی فرآیند - محور بر مهارتهای حرکتی کودکان 0/42 است که بر اساس جدول تفسیر کوهن به معنی اندازه اثر متوسط میباشد (0/1 p<).
نتیجهگیری: بنابراین میتوان گفت براساس نتایج این فراتحلیل؛ مداخله های حرکتی فرآیند - محور میتوانند در بهبود مهارت های حرکتی کودکان مؤثر باشند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/7/3 | پذیرش: 1400/8/10 | انتشار: 1400/9/1
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |