دوره 20، شماره 105 - ( پاییز 1400(آذر)، 1400 )                   جلد 20 شماره 105 صفحات 1650-1631 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان( خوراسگان) ، اصفهان، ایران( نویسنده مسئول) ، i.sajjadian@khuisf.ac.ir
چکیده:   (1601 مشاهده)
زمینه: با توجه به اهمیت مهارت‌های حرکتی در رشد و فراگیری کودکان، پژوهش‌های زیادی به بررسی اثربخشی مداخله‌های حرکتی فرآیند - محور در این زمینه پرداخته‌اند، اما آیا این مداخله­ ها مؤثر بوده ­اند؟
هدف: هدف پژوهش حاضر فرا‌‌‌‌‌‌‌‌تحلیل اثربخشی مداخله­ های حرکتی فرآیند - محور بر مهارت­های حرکتی کودکان بود.
روش: در این پژوهش از فراتحلیل به عنوان ابزاری جهت تعیین، جمع‌آوری، ترکیب و خلاصه کردن یافته‌های پژوهشی مرتبط با مداخله‌های فرآیند - محور بر مهارت‌های حرکتی استفاده شد. جامعه آماری شامل تمامی پژوهش­ های انجام شده در حوزه مداخله‌های فرآیند - محور در محدوده سال­های 1387 تا 1398 برای مقالات فارسی و 2011 تا 2020 برای مقالات لاتین بود، بدین منظور 31 پژوهش (19 مقاله فارسی و 12 مقاله لاتین) که از لحاظ روش شناختی مورد تأیید بود به عنوان نمونه آماری، انتخاب و فراتحلیل روی آن‌ها انجام گرفت. ابزار پژوهش چک لیست فرا تحلیل بود.
یافته­ ها: نتایج نشان داد میزان اندازه اثر مداخله‌های حرکتی فرآیند - محور بر مهارت­های حرکتی کودکان 0/42 است که بر اساس جدول تفسیر کوهن به معنی اندازه اثر متوسط می‌باشد (0/1 p<).
نتیجه‌گیری: بنابراین می‌توان گفت براساس نتایج این فراتحلیل؛ مداخله­ های حرکتی فرآیند - محور می‌توانند در بهبود مهارت­ های حرکتی کودکان مؤثر باشند.
متن کامل [PDF 1058 kb]   (695 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/7/3 | پذیرش: 1400/8/10 | انتشار: 1400/9/1

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.