دوره 20، شماره 97 - ( بهار1400(فروردین)، 1400 )                   جلد 20 شماره 97 صفحات 149-158 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استادیار،گروه علوم تربیتی،دانشگاه آزاد اراک،اراک،ایران،(نویسنده مسئول)
چکیده:   (160 مشاهده)
زمینه: پایۀ ششم ابتدایی دروازه ورود به دورۀ نوجوانی است. با ورود به دوره نوجوانی، برخورداری از توانش ­های اساسی زندگی در سه حیطه شناختی، هیجانی و رفتاری ضروری است. مطالعه پیرامون بررسی وضعیت آموزش این توانش­ ها در دانش­ آموزان مغفول مانده است. هدف: هدف پژوهش حاضر کشف تجارب زیسته دانش ­آموزان پایه ششم ابتدایی و معلمان آنان در مورد وضعیت آموزش توانش­ های اساسی زندگی بود. روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی انجام شده است. داده های مورد نیاز با استفاده از مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته جمع ­آوری شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان و دانش­ آموزان پایه ششم ابتدایی استان کرمان در سال تحصیلی 99-1398 و نمونه آماری نیز 100 نفر از دانش ­آموزان و معلمان پایه ششم ابتدایی بودند که به شیوه هدفمند انتخاب شدند. داده ­های به دست آمده با روش کلایزی تحلیل شدند. یافته­ ها: تحلیل تجارب مشارکت‌کنندگان، منجر به شناسایی 3 مضمون اصلی توانش­ های فکری با مضامین فرعی شناخت خود، تفکر خلاق و تفکر انتقادی و توانش­ های احساسی با مضامین فرعی ارتباط مؤثر، همدلی و مدیریت هیجانات و توانش­ های رفتاری با مضامین فرعی توجه به بهداشت، حل مسئله، هدفمندی و تصمیم­ گیری شد. نتیجه ­گیری: نتایج پژوهش بر اساس تجارب زیسته نشان داد که وضعیت آموزش توانش ­های اساسی زندگی به دانش ­آموزان پایه ششم ابتدایی وضعیت مطلوبی نداشته و نیاز به بازنگری و کیفیت بخشی دارد.
متن کامل [PDF 399 kb]   (41 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/7/21 | پذیرش: 1400/1/10 | انتشار: 1399/12/2