@ARTICLE{Sattari Ardabili, author = {Babaei Aghbolagh, Maryam and Sattari Ardabili, Farzad and }, title = {Investigating the Constructs of Psychosocial and Organizational Gossip Behavior}, volume = {17}, number = {69}, abstract ={زمینه: تحقیقات نشان می­ دهد که افراد به دلایل متعدد و با اهداف متفاوتی در شایعه پراکنی مثبت و منفی شرکت می­ کنند که در نتیجه نتایج متفاوتی به دنبال دارد. همچنین شایعات منفی با خستگی روحی، مسخ شخصیت و مراقبت کمتر از حد مطلوب همبستگی مثبت، و با تعهد شغلی، فرهنگ ایمنی بیمار همبستگی منفی دارد. اما مسئله این است که آیا ابعاد و مؤلفه­ های شایعات در محیط­های سازمانی متفاوت از محیط ­های اجتماعی است؟ هدف: هدف این تحقیق شناسایی متغیرهای نهفته در رفتار شایعه ­سازی و تعیین عوامل زیربنایی آن است. روش: روش این تحقیق از نوع روش ترکیبی می ­باشد. در مرحله اول مخزن آیتم­ های شایعه سازمانی با استفاده از مصاحبه و مطالعات کتابخانه­ ای بدست آمد. در این مرحله کدگذاری مقوله و طبقه ­بندی­ ها انجام گردید. و سپس با رویکرد تحلیل عاملی اکتشافی سازه­ های اولیه شایعه حاصل شد. نمونه­ ها در 3 مرحله و در هر مرحله به روش نمونه­ گیری هدفمند و تصادفی انتخاب شدند و پس از بدست آوردن سازه ­های شایعه سازمانی، رابطه آنها با مطلوبیت اجتماعی استوبر(2001)، مقیاس رفتار ماکیاولی آلسوپ(1991) و مقیاس اعتماد سازمانی نیهان و مارلو (1997) مورد بررسی قرار گرفتند. یافته­ ها: یافته­ ها نشان دهنده 7 بعد شکل دهنده شایعه سازمانی است. عوامل شناسایی شده با همبستگی درونی بالای 7/0، 37 درصد از کل واریانس را توضیح می­ دهند و دارای ضریب آلفای قابل قبولی می باشند. نتیجه­ گیری: ابعاد مدل به دست آمده با مدل ­های شایعه در اجتماع متفاوت بوده و مدیران بایستی محتوای شایعه در سازمان را متفاوت از شایعه در جامعه، در نظر بگیرند }, URL = {http://psychologicalscience.ir/article-1-259-fa.html}, eprint = {http://psychologicalscience.ir/article-1-259-fa.pdf}, journal = {Journal of Psychological Science}, doi = {}, year = {2018} }