AU - Zolfaghari, Hossein AU - Zare, Hossein AU - Farajollahi, Mehran AU - Maleki, Hamid TI - The effect of problem solving training on self regulated learning strategies (planning, manitoring & control, reflection) in students PT - JOURNAL ARTICLE TA - Journal-of-Psychological-Science JN - Journal-of-Psychological-Science VO - 13 VI - 51 IP - 51 4099 - http://psychologicalscience.ir/article-1-392-fa.html 4100 - http://psychologicalscience.ir/article-1-392-fa.pdf SO - Journal-of-Psychological-Science 51 AB  - خودنظم‌جویی تحولی دارای نقش بسزایی در فرآیند یادگیری دانشجویان می­ باشد. هدف این پژوهش عبارت بود از بررسی تأثیر آموزش حل مسأله بر راهبردهای یادگیری خود نظم­ دهندۀ (برنامه ­ریزی، نظارت و کنترل، و بازتابش) در دانشجویان. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشجویان آموزش از راه دور دانشگاه پیام نور در سال 1391 با حجم 80 نفر بودند. حجم نمونه شامل 30 نفر از این دانشجویان بود. که به‌صورت داوطلبانه برای همکاری شرکت کردند و به‌صورت تصادفی ساده 15 نفر به‌عنوان گروه آزمایش و 15 نفر به‌عنوان گروه گواه انتخاب شدند. یک پیش‌آزمون با استفاده از پرسشنامۀ خودنظم‌دهنده در یادگیری (SRLIS) از هر دو گروه گرفته شد و سپس به گروه آزمایش طی 5 جلسه و هر جلسه 90 دقیقه حل مسأله آموزش داده شد، در حالی که به گروه گواه آموزشی داده نشد. بعد از پایان دورۀ آموزش از هر دو گروه دوباره پرسشنامۀ خودنظم‌دهنده در یادگیری (SRLIS) (پس‌آزمون) به‌عمل آمد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که تفاوت بین نمرات باقیماندۀ گروه آزمایشی و گروه کنترل معنی‌دار است (0/001P <). یافته‌های پژوهش نشان داد که، آموزش حل مسأله بر راهبردهای یادگیری خود‌نظم‌دهنده (برنامه­ریزی، نظارت و کنترل، بازتابش) در دانشجویان آموزش از راه دور تأثیر معناداری داشته است. CP - IRAN IN - LG - eng PB - Journal-of-Psychological-Science PG - 417 PT - Applicable YR - 2014