AU - Barati, Zahra AU - Farzad, Valiollah AU - Salehsedghpoor, Bahram AU - tajjali, Parisa TI - The prediction of academic self - efficacy based on self - concept and academic values considering the mediating role of achievement goals PT - JOURNAL ARTICLE TA - Journal-of-Psychological-Science JN - Journal-of-Psychological-Science VO - 18 VI - 77 IP - 77 4099 - http://psychologicalscience.ir/article-1-443-fa.html 4100 - http://psychologicalscience.ir/article-1-443-fa.pdf SO - Journal-of-Psychological-Science 77 AB  - زمینه: در مطالعات پبشین تعیین گردیده است که متغیر خودکارآمدی تحصیلی تحت تأثیر متغیرهای گوناگونی از جمله متغیر خودپنداره و ارزش‌های تحصیلی می­ باشد، اما نکته قابل توجه در این مطالعات دلالت بر آن دارد که فرآیند این تأثیرگذاری به ویژه از طریق متغیر میانجی نشان داده نشده است. هدف: هدف از این پژوهش پیش ­بینی خودکارآمدی تحصیلی براساس خودپنداره و ارزش‌های تحصیلی، و از سوی دیگر تعیین نقش میانجی اهداف پیشرفت در این رابطه بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع مدل ­سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش کلیۀ دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی مرکز در سال تحصیلی 1395-96 بودند. تعداد افراد نمونه 401 دانشجو بود که با روش خوشه ­ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ خودکارآمدی تحصیلی اون و فرامن (1988)، مقیاس خودپندارۀ لی یو و وانگ (2005)، پرسشنامه ارزش‌های تحصیلی پینتریچ و همکاران (2011)، و پرسشنامه اهداف پیشرفت میگلی و همکاران (1988) بودند. برای تحلیل داده ­ها از روش تحلیل مسیر استفاده شد. یافته ­ها: نتایج نشان داد که مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود (0/94GFI=). همچنین اثر مستقیم و غیرمستقیم ارزش تحصیلی بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان مورد تأیید قرارگرفت (0/01=p). اهداف پیشرفت به طور مستقیم بر خودکارآمدی تحصیلی اثر داشت (0/03=p). نتیجه­ گیری: اهداف پیشرفت از یک سو تحت تأثیر خودپنداره و ارزش‌های تحصیلی قرار می­ گیرد و از سوی دیگر می­ تواند اثر مثبت بر خودکارآمدی تحصیلی داشته باشد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - Journal-of-Psychological-Science PG - 559 PT - Research YR - 2019