TY - JOUR JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal of Psychological Science VL - 17 IS - 67 PY - 2018 Y1 - 2018/10/01 TI - The effect of teaching emotional processing strategies on academic emotion and academic self-efficacy among high school female students in Kerman TT - اثربخشی آموزش راهبردهای پردازش هیجان مدار بر هیجان تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر کرمان N2 - زمینه: تحقیقات نشان می­ دهد تجربه هیجان­ها در محیط­های آموزشی بر خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان تأثیر می­ گذارد. مساله پژوهش این است آیا آموزش این راهبردها به یادگیرندگان اثربخش است؟ هدف: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش راهبردهای پردازش هیجان ­مدار بر هیجان تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش­ آموزان دختر دوره متوسطه شهر کرمان انجام شد. روش: این پژوهش از نوع شبه­ آزمایشی با طرح پیش­ آزمون، پس ­آزمون با گروه آزمایش و گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش­ آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر کرمان بود که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه تعداد 30 دانش­ آموز دختر بود که به روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه ­ای چند مرحله ­ای انتخاب شدند و با گمارش تصادفی به دو گروه آزمایش و گروه کنترل تقسیم شدند. هر دو گروه قبل و بعد از اجرای فرآیند آموزش به مقیاس ­های هیجان تحصیلی پکران (2006) و خودکارآمدی تحصیلی جینگ و مورگان (1997) پاسخ دادند. به گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ­ای راهبردهای پردازش هیجان­ مدار آموزش داده شد و گروه کنترل در این مدت آموزشی دریافت نکردند. داده­ها با استفاده از روش­ های آماری نظیر میانگین، انحراف استاندارد و آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته ­ها: یافته ­ها نشان داد آموزش راهبردهای پردازش هیجان­ مدار بر هیجان تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش­ آموزان دختر شهر کرمان در سطح معناداری 0/01< P تأثیر دارد. نتیجه­ گیری: راهبردهای پردازش هیجانی و مخصوصاً راهبرد آگاه باعث کاهش احساسات منفی و افزایش احساسات مثبت و رفتار سازگارانه در دانش­ آموزان دختر با محیط آموزشی می­ شود. SP - 399 EP - 406 AU - Zangi Abadi, Masoumeh AU - Sadeghi, Masoud AU - Ghadampour, Ezatollah AD - Lorestan University KW - Emotional Processing Strategies KW - Academic Excitement KW - Academic Self-Efficacy UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-134-fa.html ER -