AU - Shokoohi-Yekta, Mohsen AU - Kakabaraee, Kivan TI - The impact of anger management training based on cognitive - behavioral approach on behavioral problems of adolescent girls PT - JOURNAL ARTICLE TA - Journal-of-Psychological-Science JN - Journal-of-Psychological-Science VO - 16 VI - 62 IP - 62 4099 - http://psychologicalscience.ir/article-1-148-fa.html 4100 - http://psychologicalscience.ir/article-1-148-fa.pdf SO - Journal-of-Psychological-Science 62 AB  - پژوهشگران قلمرو مطالعاتی روانشناسی بالینی به نقش تأثیرگذار مداخله‌ای روی‌آوردهای شناختی- رفتاری براصلاح مشکلات رفتاری نوجوانان تأکید کرده ­اند. بررسی آموزش مدیریت خشم نیز به عنوان روشی کارآمد در راستای تعدیل مشکلات رفتاری نوجوانان پر اهمیت تلقی می‌شود. بر این اساس پژوهش حاضر، با هدف تعیین تأثیر آموزش مدیریت خشم مبتنی بر روی‌آورد شناختی- رفتاری بر کاهش مشکلات رفتاری دختران نوجوان صورت گرفته است. این پژوهش از نوع شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه است. گروه نمونه شامل 142 دانش‌آموز دختر نوجوان (دامنه سنی 12 تا 15 سال) بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به شکل انتساب تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند. برنامه آموزشی مدیریت خشم مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری در 7 جلسه دوساعته بر روی گروه آزمایشی اجرا شد. سپس با استفاده از مقیاس مشکلات رفتاری آخنباخ - فرم خودگزارشگری نوجوان (1991)، میزان مشکلات رفتاری آزمودنی‌ها قبل و بعد از کارگاه سنجیده شد. داده‌های مورد بررسی از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که نمره گروه آزمایشی در پس‌آزمون، به‌طور معناداری (0/01>P) در تمام ابعاد مشکلات رفتاری کاهش چشم‌گیری داشت. بنابراین نتایج این پژوهش بیانگر این است که برنامه مدیریت خشم با رویکرد شناختی- رفتاری موجب کاهش ابعاد مشکلات رفتاری دختران نوجوان شده است. CP - IRAN IN - LG - eng PB - Journal-of-Psychological-Science PG - 198 PT - Research YR - 2017