TY - JOUR JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal of Psychological Science VL - 16 IS - 62 PY - 2017 Y1 - 2017/9/01 TI - Development and examination of group intervention package for promoting parent-adolescent relationship TT - تدوین و ارزیابی برنامه اقدام های گروهی برای ارتقای رابطه والد- نوجوان N2 - بخش عمده ­ای از برنامه­ های اقدام گروهی برای مداخله بر روی رابطه والد- نوجوان تحت تأثیر نظریه تفرد قرار دارند. اما نظریه­ پردازان دلبستگی بر این باورند که به سبب نقش والدین به‌عنوان پناهگاه امن، نیاز به صمیمیت در این دوره بیشتر می­ شود، اما شکل آن تغییر می‌کند. مسأله اصلی پژوهش حاضر تفکیک دوره کودکی از نوجوانی و توجه جدی به دلبستگی در دوره نوجوانی است. از این‌رو پژوهش حاضر با هدف تدوین و ارزیابی برنامه اقدام گروهی به منظورِ ارتقای رابطه والد- نوجوان در قالب یک طرح تمام آزمایشی به اجرا درآمد. جامعه آماری شامل والدین نوجوانان منطقه شش شهر تهران بود که از میان آن‌ها یک مدرسه به‌صورت تصادفی انتخاب شد و از والدینی که مایل به شرکت در طرح بودند، دعوت به‌عمل آمد و در نهایت 18 نفر در گروه آزمایش و 17 نفر در گروه کنترل به‌صورت تصادفی جای گرفتند. ابتدا مقیاس 21 سؤالی رابطه والد- نوجوان (PARS) (حسینی، ثنایی، پورحسین، کراسکیان، 2016) در اختیار هر دو گروه قرار گرفت. سپس گروه آزمایش به مدت 9 جلسه 5/1 ساعته در معرض برنامه اقدام گروهی ارتقای رابطه والد- نوجوان به‌عنوان متغیر مستقل قرار گرفت و در پایان مجدداً هر دوگروه از لحاظ وضعیت رابطه والد- نوجوان مورد سنجش قرار گرفتند. درنهایت 25 نفر (13 نفر آزمایش و 14 نفر کنترل) وارد تحلیل شدند. اجرای آزمون t مستقل و وابسته نشان داد که فرضیه اصلی پژوهش مبنی بر اینکه «برنامه اقدام­ های گروهی محقق‌ساخته برای ارتقای رابطه والد- نوجوان» رابطه والد- نوجوان را ارتقا می‌دهد، تأیید گردید (0/01>p). در نتیجه، با توجه به مصاحبه کیفی با والدین و نوجوانان، برنامه اقدام گروهی یاد شده توانست به‌خوبی رابطه والد- نوجوان را ارتقا دهد. SP - 283 EP - 296 AU - Hoseini, Fatemeh AU - Sanaee Zaker, Bagher AU - Pourhossein, Reza AU - Keraskian, Adis AD - Islamic Azad University of Karaj KW - Group Intervention Package KW - Parent-adolescent Relationship KW - Experiment Design UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-153-fa.html ER -