AU - Shokoohi-Yekta, Mohsen AU - Shahabi, Rouhollah TI - Effects of the raising a thinking child workshop on children behavioral problems and parenting self-efficacy PT - JOURNAL ARTICLE TA - Journal-of-Psychological-Science JN - Journal-of-Psychological-Science VO - 17 VI - 68 IP - 68 4099 - http://psychologicalscience.ir/article-1-177-fa.html 4100 - http://psychologicalscience.ir/article-1-177-fa.pdf SO - Journal-of-Psychological-Science 68 AB  - زمینه: بروز مکرر مشکلات رفتاری کودکان، می‌تواند بر تحول کودک تأثیر منفی داشته یا در بلندمدت تسهیل‌کننده رفتارهای ضد اجتماعی و ارتکاب جرم باشد، امّا مسأله این است که آیا این رفتارها می‌تواند متأثر از مهارگری شرایط محیطی کودک، توسط مراقبین، باشد؟ هدف: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی کارگاه آموزشی تربیت کودک اندیشمند بر خودکارآمدپنداری والدین و مشکلات رفتاری کودکان بود. این آموزش مبتنی بر رویکرد حل‌مسأله به شیوه بین‌فردی است. روش: روش این پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون تک گروهی انجام شده است. یک نمونه 64 نفره (43 مادر و 21 پدر) از والدین دارای کودک پیش دبستانی و دبستانی به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. جلسات کارگاه، هفته‌ای یک بار در 9 جلسه 2 ساعته برگزار گردید. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه مشکلات رفتاری (آیبرگ، 1978) و پرسشنامه خودکارآمد پنداری والدگری (دومکا و همکاران، 1996). یافته­ ها: یافته ­ها، فرضیه اثربخشی آموزش تربیت کودک اندیشمند را بر مشکلات رفتاری مورد تأیید قرار داد (0/01 >p) امّا بر خودکارآمد پنداری والدین اثر معنادار نداشت (0/05 <p). نتیجه­ گیری: بر اساس یافته­ ها می­ توان نتیجه گرفت والدینی که قادر به یافتن روش‌های حل‌مسأله مناسب هستند و گزینه‌های بین فردی متنوعی را مورد ارزیابی قرار داده و در رفتار خود منعکس می‌سازند، کودکانی با مهارت حل‌مسأله بهتر پرورش می‌دهند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - Journal-of-Psychological-Science PG - 419 PT - Research YR - 2018