@ARTICLE{Rafiepoor, author = {Ahangarzadeh, Zhila and Rafiepoor, Amin and Heydari, Mohammad and Nouri Neyestanak, Anahita and Hassani Garekani, Naeme and }, title = {The effectiveness of taking multifaceted to stress management in the wellbeing and occupational stress of employees in a pharmaceutical company }, volume = {17}, number = {68}, abstract ={زمینه: پژوهش­ ها نشان می ­دهد، فقدان سلامت ­روان و وجود تنیدگی نه تنها در افراد باعث اختلال در عملکرد و کاهش بهره­ وری کارکنان در سازمان­ها می ­شود بلکه مدیریت اثربخش بدون توجه به این متغیرها کمتر حاصل می­ شود. بنابراین آیا آموزش مدیریت چندوجهی تنیدگی می ­تواند بر رواندرستی و تنیدگی شغلی کارکنان اثر بگذارد؟ هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت چندوجهی تنیدگی لرن( بارلو و همکاران، 2001) بر رواندرستی معنوی و تنیدگی شغلی کارکنان یک شرکت داروسازی در تهران انجام گرفت. روش: روش پژوهش شبه­آزمایشی (پیش­ آزمون- پس ­آزمون با گروه گواه) بود. از میان کارکنان داوطلب، 30 نفر به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار گرفتند. برنامه چندوجهی مدیریت تنیدگی طی 18 جلسۀ 90 دقیقه­ ای و به صورت هفتگی اجرا شد و آزمودنی ­ها به پرسشنامه تنیدگی ادراک شده PSS( کوهن و همکاران، 1983) و رواندرستی معنوی SIWB( فری و همکاران، 2005) پاسخ دادند. یافته ­ها: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد که اثر گروه آزمایشی به صورت معناداری روی تنیدگی شغلی (0/01<­P) و رواندرستی (0/01 <­ P) تأثیر دارد. نتیجه­گیری: این بدان معناست کارکنانی که در برنامه آموزش مدیریت چندوجهی تنیدگی شرکت کردند در متغیرهای رواندرستی( خودکارآمدی و نقشۀ زندگی) و کاهش تنیدگی شغلی نمرات بهتری در آزمون نهایی اخذ کردند. }, URL = {http://psychologicalscience.ir/article-1-178-fa.html}, eprint = {http://psychologicalscience.ir/article-1-178-fa.pdf}, journal = {Journal of Psychological Science}, doi = {}, year = {2018} }