TY - JOUR T1 - The training imitation of on improving the ability of mind reading in children with high functioning autism disorder TT - بررسی آموزش تقلید در بهبود توانایی ذهن خوانی در بین کودکان مبتلا به اُتیسم با عملکرد بالا JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal-of-Psychological-Science VL - 15 IS - 57 UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-200-fa.html Y1 - 2016 SP - 113 EP - 126 KW - Autism KW - imitation KW - theory of mind N2 - هدف این مطالعه، آموزش تقلید بر بهبود توانایی تئوری ذهن در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم انجام شد. این مطالعه از نوع ­آزمایشی با طرح تک ­آزمودنی بود و جامعۀ مورد مطالعۀ آن شامل تمامی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا در سال 93-1392 بودند که برای دریافت خدمات تخصصی به مراکز مستقر در شهر تهران مراجعه کردند. با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند، 3 کودک 5 تا 6 سال انتخاب شدند. ارزیابی ­ها در 5 مرحله، دو هفته پیش از شروع درمان، یک روز قبل از شروع درمان، بعد از پنج جلسه درمان، بعد از دوازده جلسه درمان، یک روز بعد از پایان درمان و در نهایت مرحله پیگیری (چهارهفته بعد از پایان درمان) انجام شد. ابزار مورد استفاده آزمون ذهن­ خوانی تماشاگر و آزمون 38 سؤالی استیزنمن بود. داده ­ها با استفاده از طرح تک آزمودنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تفسیر نمودارها نشان می ­دهد که عملکرد شرکت ­کنندگان در آزمون ذهن­ خوانی تماشاگر و آزمون 38 سؤالی استیزنمن به‌نحو چشمگیری بهبود یافته است. همچنین اندازۀ اثر نشان داد که این برنامۀ آموزشی بر ارتقاء تئوری ذهن مؤثر بوده است. این مطالعه نشان داد که استفاده از آموزش مبتنی بر تقلید در ترمیم برخی سطوح تئوری ذهن در کودکان مبتلا به اُتیسم با عملکرد بالا حمایت می ­کند و پس از انجام مداخله، مهارت­ های تئوری ذهن به‌نحو بارزی در این کودکان بهبود یافته است. M3 ER -