RT - Journal Article T1 - The efficacy of psychological resilience training on students' academic self-regulation and cognitive triangle JF - Journal-of-Psychological-Science YR - 2022 JO - Journal-of-Psychological-Science VO - 21 IS - 111 UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-1486-fa.html SP - 611 EP - 628 K1 - Psychological resilience training K1 - Cognitive triangle K1 - Academic self-regulation AB - زمینه: بسیاری از مردم به هنگام برخورد با چالش ­ها و آشفتگی­ ها با عقاید و رفتارهای غیرمنطقی و بدون نظم­ جویی هیجانی پاسخ می­ دهند و به تدریج یک دیدگاه ناکارآمد در مورد خود، دنیا و آینده که به مثلث شناختی معروف است، کسب می­ کنند. تحقیقات نشان می­ دهد برنامه تاب ­آوری روانشناختی یکی از برنامه ­های گروهی بر مبنای درمان شناختی - رفتاری به بهبود توانش ­های حل مسئله و کنار آمدن مؤثر مانند جرأت­ ورزی و تن ­آرامی در شرایط بحرانی تقویت و خوش­بینی منجر می­ شود. اما در زمینه کاربرد روش ­های کنار آمدن و تجهیز دانش آموزان در مدارس ما شکاف تحقیقاتی وجود دارد. هدف: هدف پژوهش حاضرتعیین اثربخشی آموزش تاب ­آوری روانشناختی بر خودنظم­ جویی تحصیلی و مثلث شناختی دانش ­آموزان بود. روش: روش تحقیق، نیمه­ آزمایشی و از نوع پیش ­آزمون – پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان دختر متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 99-98 بود که به روش نمونه ­گیری تصادفی خوشه ­ای چند مرحله ­ای به تعداد 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آموزش تاب­ آوری روانشناختی و گروه گواه قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه راهبردهای خودنظم جویی تحصیلی پینتریچ و دیگروت (1990) و مثلث شناختی (گرینینگ و همکاران، 2005) بود. برنامه آموزشی تاب ­آوری روانشناختی (گیلهام، جیکاکس، ریویچ، سلیگمن و سیلور،1990) برای گروه آزمایش در قالب 5 جلسه 90 دقیقه ­­ای اجرا شد وگروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکردند. جهت آزمون فرضیه­‌ها، آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری با استفاده از نرم ­افزار آماری 25 SPSS- بکار گرفته شد. یافته ­ها: نتایج نشان داد تفاوت معناداری بین نمرات پیش­ آزمون و پس ­آزمون گروه آزمایشی و گواه در خودنظم ­جویی تحصیلی و مثلث شناختی وجود داشت (0/05 p˂). میزان تأثیر آموزش تاب ­آوری روانشناختی بر خودنظم ­جویی تحصیلی 0/70 و بر مثلث شناختی 0/27 بود. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که دانش ­آموزان شرکت­ کننده در برنامه آموزشی در مقایسه با گروه گواه و در مقایسه با قبل از آموزش در مؤلفه ­های انگیزشی، شناختی، بازخورد نسبت به خود، آینده و دنیا نمرات بالایی کسب کرده و در مجموع مثلث شناختی و خودنظم­ جویی تحصیلی بهتری را تجربه کردند LA eng UL http://psychologicalscience.ir/article-1-1486-fa.html M3 10.52547/JPS.21.111.611 ER -