RT - Journal Article T1 - Structural relationships of metacognitive and motivational beliefs with students' procrastination based on the mediating role of learning strategies JF - Journal-of-Psychological-Science YR - 2021 JO - Journal-of-Psychological-Science VO - 20 IS - 108 UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-1449-fa.html SP - 2211 EP - 2224 K1 - Metacognitive beliefs K1 - motivational beliefs K1 - learning strategies K1 - academic procrastination AB - زمینه: براساس نظریه شناختی - رفتاری؛ مشخص شده است که ساختارهای شناختی مانند باورهای زیربنایی بر مؤلفه‏ های پردازش اطلاعات، رمزگردانی و فرآیندهای شناختی دیگر تأثیر می‏گذارد. ازاین ­رو، اهمال‎کاری تحصیلی رفتاری است که می‎تواند به دنبال باورها و ساختارهای شناختی مانند باورهای فراشناختی و باورهای انگیزشی ایجاد شود و همچنین می‎تواند تحت‎تأثیر فرآیندهای شناختی مانند راهبردهای یادگیری قرار گیرد. هدف: به بررسی روابط ساختاری باورهای فراشناختی و انگیزشی با اهمال‏ کاری دانشجویان براساس نقش واسطه ‏ای راهبردهای یادگیری پرداخته شد. روش: برای رسیدن به این هدف از روش همبستگی در قالب مدل ‏یابی معادلات ساختاری استفاده شد. از بین جامعه‏آماری دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه‏های کرمان (27670 نفر جامعه آماری کل) 400 نفر دانشجو جهت پاسخ‏گویی به مقیاس‏های باورهای فراشناختی نسبت به اهمال‏کاری فرینی و همکاران (2009)، باورهای انگیزشی پنتریچ و دی‏گروت (1990)، راهبردهای یادگیری وین اشتاین و پالمر (2002) و اهمال‏کاری تحصیلی مک‏کلوسکی (2012) به روش نمونه ‏گیری خوشه‎ ای چندمرحله ‏ای تصادفی انتخاب شدند. همچنین، داده ‏ها از طریق روش مدل معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته­ ها: باورهای فراشناختی هم به صورت مستقیم (0/0001 =, p 0/57 =β) و هم به غیرمستقیم (0/009=, p 0/17 =β) از طریق راهبردهای یادگیری بر اهمال‏کاری تحصیلی اثر مثبت و معنادار دارد. همچنین، مشخص شد که باورهای انگیزشی صرفاً به صورت غیرمستقیم (0/01 =, p 0/41- =β) از طریق راهبردهای یادگیری بر اهمال ‏کاری تحصیلی اثر منفی و معنادار دارد. نتیجه‌گیری: براساس نظریه شناختی - رفتاری می‎توان مطرح کرد که باورهای فراشناختی و باورهای انگیزشی به عنوان باورهای زیربنایی بر پردازش اطلاعات به عنوان فرآیندهای شناختی اثر می‏گذارد و زمینه را برای پیامدهای رفتاری مختلف فراهم می‏کند. به عبارت دیگر، رفتارهای ناکارآمد بر طبق نظریه شناختی - رفتاری از طریق باورها و افکار ناکارآمد و پردازش اطلاعات معیوب ایجاد می‏شود. LA eng UL http://psychologicalscience.ir/article-1-1449-fa.html M3 10.52547/JPS.20.108.2211 ER -