TY - JOUR T1 - Investigating the conceptual model of career guidance and entrepreneurship components incorporated in the content of the first secondary school textbooks TT - وارسی الگوی مفهومی مؤلفه‌های راهنمایی شغلی و کارآفرینی تلفیق شده در محتوای کتب درسی دوره متوسطه JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal-of-Psychological-Science VL - 20 IS - 108 UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-1303-fa.html Y1 - 2021 SP - 2161 EP - 2180 KW - Career Guidance KW - Entrepreneurial Competence KW - Content Analysis KW - first secondary school N2 - زمینه: درحال حاضر با توجه به فقدان برنامه راهنمایی شغلی و آموزش کارآفرینی در دوره متوسطه اول ایران، آمادگی ­های لازم برای مسیر شغلی دانش ­آموزان از طریق تلفیق این مؤلفه­ ها در کتب درسی انجام می­ شود. از این رو وارسی الگوی تلفیق ضروری به­ نظر می­رسد که در مطالعات پیشین مغفول مانده است. هدف: هدف پژوهش حاضر وارسی الگوی مفهومی مؤلفه‌های راهنمایی شغلی و کارآفرینی تلفیق شده در محتوای کتب درسی دوره متوسطه اول است. روش: این پژوهش به روش تحلیل محتوای کیفی برای شناسایی و استخراج مؤلفه‌ها، و فن تحلیل مضمون برای سازماندهی و تبیین الگوی مفهومی استفاده شد. جامعه آماری کتب درسی پایه هفتم تا نهم سال تحصیلی 99-1400 و نمونه پژوهش شامل کتب کاروفناوری، مطالعات اجتماعی سه پایه و تفکر وسبک زندگی پایه هفتم و هشتم، به ­طور هدفمند انتخاب شدند. یافته ­ها: تعداد 125 کد و 20 مضمون پایه استخراج شد؛ کدها و مضامین ضروری توسط 13 متخصص مشاوره و کارآفرینی به روش CVR اعتباریابی شدند. 89 کد و 19 مضمون پایه ضروری تشخیص داده شده در ادامه به 3 مضمون سازمان­ دهنده (آمادگی انتخاب مسیر شغلی، شایستگی­های کارآفرینی و شایستگی­های بنیادی) و مضمون فراگیر آمادگی مسیر شغلی، سازمان­دهی و الگوی مفهومی استخراج شد. 46/07،34/83 و 56/18 درصد کدها به­ترتیب در پایه­های هفتم تا نهم مغفول مانده­اند. به مضامین آمادگی انتخاب مسیر شغلی شامل: اطلاعات مسیر شغلی 99/12، مهارت­های مسیر شغلی و تصمیم­گیری 96/6 و نگرش شغلی2/09 درصد؛ به شایستگی­های کارآفرینی 19/03 درصد در محتوای کتب درسی نمونه پژوهش توجه شده است. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد درصد قابل توجهی از مضامین ضروری مفغول مانده و مؤلفه­ ها به­صورت موضعی در محتوای کتب درسی گنجانده شده است. مقایسه الگوی تلفیق با مدل­ های رشدی انتخاب شغل، حاکی از غلبه دیدگاه آنی بر دیدگاه تکاملی انتخاب شغل است؛ ازاین­رو الگوی تلفیق، کارآیی لازم را در آمادگی مسیر شغلی دانش­ آموزان ندارد. M3 10.52547/JPS.20.108.2161 ER -