TY - JOUR T1 - Modeling students' academic self-regulation based on family functioning, school climate and psychological hardiness with the mediating role of academic self-efficacy TT - مدل یابی خودنظم جویی تحصیلی دانش آموزان بر اساس عملکرد خانواده، جو مدرسه و سرسختی روانشناختی با نقش واسطه ای خودکارآمدپنداری تحصیلی JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal-of-Psychological-Science VL - 21 IS - 112 UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-1422-fa.html Y1 - 2022 SP - 743 EP - 762 KW - academic self-regulation KW - family functioning KW - school climate KW - hardiness KW - academic self-efficacy N2 - زمینه: تحقیقات متعددی در خصوص عوامل مؤثر بر خودنظم ­جویی تحصیلی دانش ­آموزان انجام شده است، ولی پژوهشی که به صورت یکجا اثر تعاملی متغیرهای عملکرد خانواده، جو مدرسه، سرسختی روانشناختی و خودکارآمدپنداری تحصیلی را بر خودنظم­ جویی تحصیلی دانش­ آموزان بررسی نماید، انجام نشده است. هدف: مدل ­یابی خودنظم­ جویی تحصیلی دانش­ آموزان بر اساس عملکرد خانواده، جو مدرسه و سرسختی روانشناختی با نقش میانجی­ گر خودکارآمدپنداری تحصیلی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی و با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانش­آموزان پسر مشغول به تحصیل در مقطع دوره دوم دبیرستان­های تهران، در سال تحصیلی 1400-1399 بودند و 385 نفر، به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامه­ های راهبردهای یادگیری خودنظم­جویی پینتریچ و دی­گروت (1990)، عملکرد خانواده اپشتاین و همکاران (1983)، جو مدرسه زولیگ­ و همکاران (2009)، سرسختی کوباسا و همکاران (1982) و خودکارآمدپنداری تحصیلی غفور و اشرف (2007)، پاسخ دادند. یافته­ها: نتایج حاکی از آن بودند که مدل فرضی پژوهش با انجام برخی اصلاحات از برازش مطلوبی برخوردار بود. )0/059 , RMSEA= 2/150, cmin/df= 0/929 , CFI= 0/901 , NFI= 0/907 . (GFI= همچنین ضرایب مسیر مستقیم میان عملکرد خانواده و جو مدرسه با خودنظم­ جویی تحصیلی معنادار بودند ولی ضریب مسیر مستقیم میان سرسختی روانشناختی با خودنظم­ جویی تحصیلی معنادار نبود. همچنین نتایج حاکی از آن بود که ضرایب مسیر غیرمستقیم میان عملکرد خانواده، جو مدرسه و سرسختی روانشناختی با خودنظم­ جویی تحصیلی معنادار بودند. نتیجه‌گیری: خودنظم­ جویی تحصیلی دانش­ آموزان از طریق ارتقاء فرآیندهای­ ارتباطی خانواده، بهبود روابط درون مدرسه ­ای و افزایش سرسختی روانشناختی و خودکارآمدپنداری تحصیلی دانش­ آموزان، می­ تواند ارتقاء یابد. M3 10.52547/JPS.21.112.743 ER -