TY - JOUR T1 - Designing a structural model for predicting job burnout based on organizational commitment and self - efficacy beliefs mediated by personality traits of teachers TT - طراحی مدل ساختاری برای پیش بینی فرسودگی شغلی براساس تعهد سازمانی و باورهای خودکارآمد پنداری با میانجی گری ویژگی‌های شخصیتی معلمان JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal-of-Psychological-Science VL - 18 IS - 78 UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-366-fa.html Y1 - 2019 SP - 705 EP - 718 KW - Job burnout KW - Organizational commitment KW - Self efficacy beliefs KW - Personality characteritics N2 - زمینه: تحقیقات به ارتباط بین تعهد سازمانی، باورهای خودکارآمد پنداری و ویژگی‌های شخصیتی معلمان اشاره دارد. با توجه بر این آیا می‌توان فرسودگی شغلی را بر اساس تعهد سازمانی، باورهای خودکارآمد پنداری و ویژگی‌های شخصیتی پیش ­بینی کرد؟ هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی مدل ساختاری برای پیش ­بینی فرسودگی شغلی بر اساس تعهد سازمانی و باورهای خودکارآمد پنداری با میانجی­ گری ویژگی‌های شخصیتی معلمان شهرستان رامیان بود. روش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی، به طور خاص مدل­ یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش، معلمان سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم بود که شامل 650 نفر بودند. حجم نمونه طبق نظر هویت و کرامر (2004) برای هر متغیر و مؤلفه‌های آن (20-40) در نظر گرفته شد. همچنین پژوهشگر به منظور افزایش درستی یافته‌ها، 400 نفر برای نمونه در نظر گرفت. محقق با لحاظ کردن نسبت پراکندگی جمعیت معلمان در هر یک از سه مقطع، از بین 117 مدرسه، تعدادی مدرسه را به صورت تصادفی انتخاب کرد. در پایان تعداد 50 پرسشنامه به علت مخدوش شدن کنار گذاشته شد. برای انجام این پژوهش از پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش (1981)، تعهد سازمانی آلن و مه یر (1991)، باورهای خودکارآمد پنداری جروسالم و شوارزر (1992) و پنج عاملی شخصیت کاستا و مگ گری (فرم کوتاه)(1985) استفاده شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد که متغیر تعهد سازمانی بر فرسودگی شغلی تأثیر معکوس دارد. همچنین متغیر باورهای خودکارآمد پنداری بر فرسودگی شغلی تأثیر معکوس دارد. ویژگی‌های شخصیتی بر فرسودگی شغلی تأثیر معکوس دارد. بین تعهد سازمانی و فرسودگی شغلی از طریق ویژگی‌های شخصیتی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین باورهای خودکارآمد پنداری و فرسودگی شغلی از طریق ویژگی‌های شخصیتی رابطه معناداری وجود دارد. (0/001P<). نتیجه ­گیری: نتایج پژوهش نشان دادکه تعهد سازمانی و باورهای خودکارآمد پنداری و ویژگی‌های شخصیتی قادر به پیش بینی فرسودگی شغلی معلمان بودند. مطابق با یافته‌ها، می‌توان با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و دورهای ضمن خدمت و همچنین تغییر در شیوه گزینش افراد متناسب با ویژگی‌های شخصیتی و باورهای خودکارآمد پنداری و تعهد سازمانی، تا حدودی از فرسودگی شغلی معلمان کاست. M3 ER -