RT - Journal Article T1 - The comparison of the effectiveness of group compassion and choice theory training on learned helplessness and self-efficacy in students JF - Journal-of-Psychological-Science YR - 2019 JO - Journal-of-Psychological-Science VO - 18 IS - 73 UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-272-fa.html SP - 17 EP - 28 K1 - Compassion training K1 - Choice theory training K1 - Self-efficacy K1 - Learned helplessness AB - زمینه: تحقیقات زیادی اثربخشی آموزش­های شفقت و تئوری انتخاب بر احساس درماندگی آموخته شده و خودکارآمد ‌پنداری دانش‌آموزان را نشان داده ­اند. اما کدامیک از این آموزش ­ها می­ تواند اثربخش ­تر باشد؟ هدف: هدف از این پژوهش اثربخشی آموزش گروهی شفقت و تئوری انتخاب بر احساس درماندگی آموخته شده و خودکارآمد ‌پنداری دانش‌آموزان بود. روش: طرح این پژوهش شبه‌آزمایشی با پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری را کلیه دانش‌آموزان دختر 15-18 ساله شهر کرج تشکیل دادند که از میان آنها تعداد 45 دختر به‌صورت نمونه در ‌دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (‌هر گروه 15 نفر‌) گمارده شدند. معیارهای ورود شامل سن و مشغول به تحصیل بودن در مقطع متوسطه و معیارهای خروج شامل داشتن بیماری جسمی خاص یا مصرف داروهای روانپزشکی ضمن اجرای پژوهش بود. هریک از گروه‌های آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه‌ای یکی از ساختارهای آموزش گروهی شفقت (گیلبرت، 2010) و تئوری انتخاب (گلاسر، 2009) را دریافت کردند و گروه گواه در این مدت هیچ­ گونه مداخله‌ای دریافت نکرد. آزمودنی‌ها با استفاده از مقیاس درماندگی آموخته­ شده کوینلس و نلسون(1988) و نیز‌ مقیاس خودکارآمد‌پنداری شرر(1982) در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون ارزیابی شدند. یافته­ ها: نتایج تحلیل کوواریانس، تفاوت معناداری را بین گروه‌های آزمایش با یکدیگر و نیز با گروه گواه نشان داد. این تفاوت ­ها در احساس درماندگی آموخته شده (0/001>p) و خودکارآمد پنداری (0/01>p) معنی‌دار بودند. همچنین، اثربخشی آموزش تئوری انتخاب در مقایسه با آموزش شفقت بیشتر بود. نتیجه ­گیری: هر دو نوع آموزش گروهی توانستند بر کاهش احساس درماندگی آموخته ­شده و افزایش خودکارآمدپنداری دانش‌آموزان مؤثر باشند ولی آموزش تئوری انتخاب مؤثرتر از آموزش شفقت بوده است. LA eng UL http://psychologicalscience.ir/article-1-272-fa.html M3 ER -