TY - JOUR JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal of Psychological Science VL - 18 IS - 84 PY - 2019 Y1 - 2019/12/01 TI - The effectiveness of metacognitive strategies of SQP4R on critical thinking of distance education’s students TT - تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی (SQP4R) بر ارتقاء تفکر انتقادی دانشجویان آموزش از راه دور N2 - زمینه: «تفکر انتقادی» فرآیندی است که به منظور تفسیر و ارزیابی اطلاعات و تجربیات مورد استفاده قرار می ­گیرد. اما مسئله اصلی اینست، آیا آموزش راهبردهای فراشناختی بر ارتقاء تفکر انتقادی دانشجویان آموزش از راه دور تأثیر دارد؟ هدف: بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر ارتقاء «تفکر انتقادی» دانشجویان آموزش از راه دور بود. روش: پژوهش از پژوهش از نوع نیمه ­آزمایشی با طرح نوع پیش ­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه شامل کلیۀ دانشجویان آموزش از راه دور دانشگاه پیام­ نور استان همدان در سال تحصیلی 98-97 بود، تعداد 30 نفر با استفاده از روش نمونه­ گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دوگروه آزمایش و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. ابزار عبارتند از: پرسشنامۀ تفکر انتقادی کالیفرنیا (فاسیون و فاسیون، 1990) و جلسات آموزشی راهبردهای فراشناختی (نادی، گردان شکن و گلپرور، 1390). نتایج با روش آنالیز کواریانس تحلیل شد. یافته ­ها: آموزش راهبردهای فراشناختی بر تفکر انتقادی دانشجویان اثربخش بود (0/01>P). نتیجه ­گیری: برای افزایش تفکر انتقادی دانشجویان می­ توان از آموزش راهبردهای فراشناختی استفاده کرد. SP - 2329 EP - 2336 AU - Zolfaghari, Hossein AD - Payame Noor University KW - Metacognitive strategies KW - critical thinking KW - students. UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-508-fa.html ER -