AU - Poorhanifeh, Hoorieh AU - Afrooz, Gholam Ali AU - Arjomandnia, Ali Akbar TI - The effectiveness of family-based functional educational program on writing skills of slow paced students with down syndrome PT - JOURNAL ARTICLE TA - Journal-of-Psychological-Science JN - Journal-of-Psychological-Science VO - 18 VI - 80 IP - 80 4099 - http://psychologicalscience.ir/article-1-314-fa.html 4100 - http://psychologicalscience.ir/article-1-314-fa.pdf SO - Journal-of-Psychological-Science 80 AB  - زمینه: آموزش کاربردی، از جمله معیارها و شاخصه‌های موفقیت و کارآمدی نظام آموزش و پرورش در جوامع محسوب می‌شود. تهیه و تدوین مواد آموزشی کاربردی باید مبتنی بر ویژگی‌ها و نیازهای فردی، خانوادگی، گروهی و اجتماعی باشد، به گونه‌ای که در نهایت زندگی مستقل فرد را به همراه داشته باشد. با توجه به مشکلات زبان بیانی از جمله زبان نوشتاری دانش آموزان آهسته­گام با نشانگان داون، آیا آموزش زبان نوشتاری کاربردی می‌تواند منجر به بهبود توانش های ارتباطی و خودکفایی اجتماعی این افراد شود؟ هدف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی برنامه آموزشی کاربردی خانواده ­محور بر توانش ­های نوشتن کودکان دبستان با نشانگان داون بود. روش: این پژوهش از نوع نیمه ­آزمایشی (پیش­ آزمون – پس ­آزمون با گروه گواه) بود. 30 دانش ­آموز دبستانی آهسته گام با نشانگان داون مشغول تحصیل در مدارس استثنایی شهر تهران به روش نمونه­ گیری در دسترس گزینش شده و به شکل تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش در 10 جلسه 45 دقیقه‌ای بسته برنامه آموزشی کاربردی خانواده محور محقق ساخته (1396) جهت بهبود توانش ­های نوشتن شرکت کردند و هر دو گروه در مراحل پیش ­آزمون و پس ­آزمون با استفاده از مقیاس پرسشنامه خواندن و نوشتن شیرازی و نیلی پور (1390) مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شده است. یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد که برنامه آموزشی کاربردی خانواده محور منجر به افزایش میانگین نمرات توانش­ های نوشتن شرکت کنندگان گروه آزمایش در حیطه رونویسی و املاء نسبت به گروه گواه شده است (0/001P<). نتیجه گیری: بنابراین می‌توان مطرح کرد که برنامه آموزشی کاربردی خانواده محور روش مؤثری برای بهبود توانش­ های نوشتن دانش­ آموزان آهسته ­گام با نشانگان داون است. CP - IRAN IN - Faculty of psycology and educational sciences, university Tehran, Dr. Kardan St. Jalal sl ahmad highway. tehran. Iran LG - eng PB - Journal-of-Psychological-Science PG - 905 PT - Research YR - 2019