TY - JOUR T1 - Investigating the efficacy of aromatherapy-based mindfulness and cognitive behavioral therapy on improving depression symptoms TT - بررسی اثر بخشی ذهن آگاهی مبتنی بر رایحه درمانی و درمان شناختی رفتاری بر بهبود علائم افسردگی JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal-of-Psychological-Science VL - 22 IS - 121 UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-1814-fa.html Y1 - 2023 SP - 55 EP - 70 KW - Aromatherapy-Based Mindfulness KW - Cognitive behavioral therapy KW - Depression N2 - زمینه: اختلال افسردگی اساسی، اختلالی شایعی در زندانیان می ­باشد که معمولاً با کاهش حساسیت بویایی و نقص در پاسخ‌های لذت­ جویانه به محرک‌های بویایی همراه است و با توجه به دسترسی محدود به منابع روان‌درمانی و جایگزین‌های دارویی، نیاز اساسی به توسعه درمان‌های مکملی مانند روان-رایحه درمانی برای این بیماران وجود دارد. هدف: این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی ذهن ­آگاهی مبتنی بر رایحه درمانی و درمان شناختی رفتاری بر بهبود علائم بیماران مبتلا به افسردگی اساسی انجام شد. روش: طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی و به‌صورت پیش‌آزمون - پس‌آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه بیماران مبتلا به افسردگی اساسی تحت نگهداری در زندان شهرستان شهرکرد در سال 1400 بودند که از این تعداد، 45 نفر به ‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در گروه ­ها جایگزین شدند. برای جمع­ آوری داده ­ها از پرسشنامه افسردگی بک - ویرایش دوم (BDI-II) و برای تجزیه و تحلیل داده­ ها از تحلیل کوواریانس تک ‌متغیره و آزمون تعقیبی شفه در بستر نرم‌افزار SPSS-25 استفاده گردید. یافته­ ها: میانگین پس‌آزمون گروه ذهن آگاهی مبتنی بر رایحه درمانی (89/30)، درمان شناختی رفتاری (08/32) و کنترل (75/45) بود که نشان دهنده­ ی تفاوت معنادار بین گروه ­های آزمایش و گروه کنترل بود (79 /10 F= و 000/0 p<). نتیجه‌گیری: می‌توان ذهن­ آگاهی مبتنی بر رایحه درمانی را به‌ عنوان یک مداخله بالینی ثمربخش در کنار درمان شناختی رفتاری برای بهبود افسردگی زندانیان پیشنهاد کرد. M3 10.52547/JPS.22.121.55 ER -